2.2.4.4 Financieel terugkijken
Lasten per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | |
---|---|---|---|---|
2022 | 2022 | 2022 | N/V | |
3.1 Economische ontwikkeling | 1.620 | 1.700 | 79 | N |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 8.852 | -70 | -8.922 | V |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 366 | 331 | -34 | V |
3.4 Economische promotie | 827 | 953 | 126 | N |
Totaal lasten | 11.666 | 2.914 | -8.752 | V |
Bedragen x 1.000 euro |
Baten per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | |
---|---|---|---|---|
2022 | 2022 | 2022 | N/V | |
3.1 Economische ontwikkeling | 0 | -6 | -6 | V |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | -9.030 | -3.556 | 5.474 | N |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | -228 | -201 | 27 | N |
3.4 Economische promotie | -338 | -210 | 128 | N |
Totaal baten | -9.596 | -3.974 | 5.622 | N |
Bedragen x 1.000 euro |
Saldo per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | ||
---|---|---|---|---|---|
2022 | 2022 | 2022 | N/V | ||
3.1 Economische ontwikkeling | 1.620 | 1.693 | 73 | N | |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | -178 | -3.627 | -3.449 | V | |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 138 | 130 | -8 | V | |
3.4 Economische promotie | 490 | 743 | 253 | N | |
Totaal saldo | 2.070 | -1.060 | -3.130 | V | |
Bedragen x 1.000 euro |
Verschillen:
In de verschillenanalyse worden alleen de verschillen tussen begroting en werkelijkheid toegelicht die niet voortkomen uit kapitaallasten en de meerjarige incidentele projecten. Zie hiervoor de toelichting onder 2.2 Basisbegroting.
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
De grondexploitaties hebben per saldo een voordeel van 1,66 miljoen euro ten opzichte van de begroting. Mutaties in de verliesvoorzieningen voor de gemeentelijke grondexploitaties verklaren een voordeel van 1,48 miljoen euro op dit taakveld. De verliesvoorziening voor dempen haven Dollegoor is verlaagd met 139.000 euro, de verliesvoorziening voor Rohof is verlaagd met 45.000 euro en de verliesvoorziening voor Bedrijvenpark Twente Noord is verlaagd met 1,29 miljoen euro. Het uit productie nemen van dempen haven Dollegoor leidt tot een voordeel van 180.000 euro. De overige afwijking bij zowel de baten als lasten wordt vrijwel volledig verklaard door budgetneutrale verschillen in de administratieve verwerking van grondexploitaties in de begroting en de jaarverantwoording. Een uitgebreide toelichting op de grondexploitaties is te vinden in paragraaf 3.7 Grondbeleid.
De gemeente Almelo ontvangt van het RBT/XL-Businesspark een bijdrage van 6 euro per m 2 uitgegeven grond. Als gevolg van een hogere gronduitgifte dan geraamd is er een hogere bijdrage ontvangen (583.000 euro).
Voor de planvorming van XL Businesspark 2 voor de periode oktober 2022 tot en met september 2024 is door de Raad een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld van 1,4 miljoen euro ten laste van de bestemmingsreserve Stadsontwikkeling (RAAD-7322 ). De uitgaven tot eind 2022 bedragen 28.000 euro, waardoor er op dit taakveld in 2022 een voordeel ontstaat van ruim 1,37 miljoen euro.
3.4 Economische promotie
De lagere baten op dit taakveld hangen vrijwel volledig samen met lagere opbrengsten uit toeristenbelasting (114.000 euro nadelig). In de belastingverantwoording van het GBTwente is geen prognose voor de nog op te leggen aanslagen toeristenbelasting opgenomen. Corona heeft invloed gehad op het aantal overnachtingen. Er zijn nog onvoldoende aangiftes toeristenbelasting over het jaar 2022 binnen gekomen om een goed beeld te krijgen wat de opbrengst voor 2022 gaat worden. In navolging hiervan heeft de gemeente geen balanspost 'nog te ontvangen toeristenbelasting' opgenomen. De baten worden in 2023 verantwoord.