2.2.6.4 Financieel terugkijken
Lasten per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | |
---|---|---|---|---|
2022 | 2022 | 2022 | N/V | |
5.1 Sportbeleid en activering | 4.150 | 4.434 | 284 | N |
5.2 Sportaccommodaties | 1.251 | 1.169 | -82 | V |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 3.176 | 3.489 | 313 | N |
5.4 Musea | 59 | 59 | 0 | N |
5.5 Cultureel erfgoed | 84 | 166 | 82 | N |
5.6 Media | 2.040 | 2.032 | -8 | V |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 6.125 | 6.065 | -60 | V |
Totaal lasten | 16.886 | 17.414 | 529 | N |
Bedragen x 1.000 euro |
Baten per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | |
---|---|---|---|---|
2022 | 2022 | 2022 | N/V | |
5.1 Sportbeleid en activering | -75 | -23 | 53 | N |
5.2 Sportaccommodaties | -292 | -311 | -20 | V |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | -54 | -410 | -357 | V |
5.4 Musea | 0 | 0 | 0 | N |
5.5 Cultureel erfgoed | 0 | 0 | 0 | N |
5.6 Media | 0 | 0 | 0 | N |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -100 | -183 | -83 | V |
Totaal baten | -521 | -927 | -406 | V |
Bedragen x 1.000 euro |
Saldo per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | ||
---|---|---|---|---|---|
2022 | 2022 | 2022 | N/V | ||
5.1 Sportbeleid en activering | 4.075 | 4.412 | 337 | N | |
5.2 Sportaccommodaties | 959 | 857 | -102 | V | |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 3.122 | 3.079 | -43 | V | |
5.4 Musea | 59 | 59 | 0 | N | |
5.5 Cultureel erfgoed | 84 | 166 | 82 | N | |
5.6 Media | 2.040 | 2.032 | -8 | V | |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 6.025 | 5.882 | -143 | V | |
Totaal saldo | 16.365 | 16.487 | 122 | N | |
Bedragen x 1.000 euro |
Verschillen:
In de verschillenanalyse worden alleen de verschillen tussen begroting en werkelijkheid toegelicht die niet voortkomen uit kapitaallasten en de meerjarige incidentele projecten. Zie hiervoor de toelichting onder 2.2 Basisbegroting.
5.1 Sportbeleid en activering
Het nadeel op de lasten wordt voor 169.000 euro verklaard door een hogere aanvraag voor BTW-compensatie vanuit het Sportbedrijf. Dit nadeel wordt gecompenseerd door een voordeel op taakveld 0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds.
5.2 Sportaccommodaties
In 2022 is besloten tot het verstrekken van kredieten voor de uitbreiding en verplaatsing van kunstgrasvelden van AVC Heracles (RAAD-6994 ). In de begroting werd rekening gehouden met gedeeltelijke doorbelasting en gedeeltelijke afboeking van de resterende boekwaarde van het bestaande kunstgrasveld. De aanbesteding is in maart 2023 gegund. De werkzaamheden zullen in de loop van 2023 worden uitgevoerd en daarmee samenhangend zullen de doorbelasting en afwaardering van de resterende boekwaarde van het bestaande kunstgrasveld in 2023 worden verwerkt. Op dit taakveld ontstaat hierdoor in 2022 een voordeel van afgerond 211.000 euro aan de lastenkant en een nadeel van 80.000 euro aan de batenkant.
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
Het Rijk heeft aan de gemeente een specifieke uitkering (SPUK) Impuls Jongerencultuur van 310.000 euro toegekend. Dit bedrag is in december als subsidie verleend. Dit leidt tot hogere baten en hogere lasten op dit taakveld. Vanuit de bij de decembercirculaire 2021 verkregen middelen ter versterking van lokaal cultuuraanbod is bij de jaarverantwoording 2021 een bedrag van 202.000 euro overgeheveld naar 2022 (RAAD-7207 ) . Het college stelt de raad in het kader van de resultaatbestemming voor om hiervan een bedrag van maximaal 100.000 euro te reserveren ten behoeve van een gemeentelijke bijdrage aan de eventuele verhuizing van het Stedelijk Museum naar de Grotestraat 62.
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
De onderschrijding op dit taakveld kent een aantal redenen. Allereerst is de preventieve en curatieve bestrijding van de eikenprocessierups succesvol gebleken, waardoor de kosten evenals in 2021 zijn gedaald (35.000 euro). Het budget voor de bestrijding van de eikenprocessierups was al naar beneden bijgesteld in 2022. Daarnaast zijn er incidenteel lagere kosten voor onderhoud snoeien (45.000 euro). Aan de batenkant zijn er ten opzichte van de begroting incidenteel hogere inkomsten als gevolg van de verkoop van technisch afgeschreven voertuigen (75.000 euro).