2.2.9.4 Financieel terugkijken
Lasten per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | |
---|---|---|---|---|
2022 | 2022 | 2022 | N/V | |
8.1 Ruimte en leefomgeving | 2.150 | 1.595 | -555 | V |
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) | 11.076 | -1.293 | -12.369 | V |
8.3 Wonen en bouwen | 5.248 | 5.064 | -184 | V |
Totaal lasten | 18.474 | 5.366 | -13.108 | V |
Bedragen x 1.000 euro |
Baten per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | |
---|---|---|---|---|
2022 | 2022 | 2022 | N/V | |
8.1 Ruimte en leefomgeving | -337 | -419 | -82 | V |
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) | -9.974 | 414 | 10.388 | N |
8.3 Wonen en bouwen | -4.498 | -4.804 | -306 | V |
Totaal baten | -14.810 | -4.809 | 10.000 | N |
Bedragen x 1.000 euro |
Saldo per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | ||
---|---|---|---|---|---|
2022 | 2022 | 2022 | N/V | ||
8.1 Ruimte en leefomgeving | 1.813 | 1.176 | -637 | V | |
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) | 1.102 | -879 | -1.981 | V | |
8.3 Wonen en bouwen | 750 | 260 | -490 | V | |
Totaal saldo | 3.664 | 557 | -3.108 | V | |
Bedragen x 1.000 euro |
Verschillen:
In de verschillenanalyse worden alleen de verschillen tussen begroting en werkelijkheid toegelicht die niet voortkomen uit kapitaallasten en de meerjarige incidentele projecten. Zie hiervoor de toelichting onder 2.2 Basisbegroting.
8.1 Ruimtelijke en leefomgeving
Het voordeel op de baten wordt verklaard door hogere opbrengsten vanuit de leges vanwege een grote toename van initiatieven/projecten van derden waarbij een bestemmingsplanprocedure moest worden doorlopen (48.000 euro) en een meer opdrachten voor het verstrekken van geo- en kaartmateriaal (33.000 euro).
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
De grondexploitaties hebben per saldo een voordeel van 2,12 miljoen euro ten opzichte van de begroting na wijziging. Dit wordt voornamelijk verklaard door de mutaties in de verliesvoorzieningen en de tussentijdse winstneming in de grondexploitaties Almelo Noord Oost en Noorderes. De tussentijdse winstneming in Almelo Noord Oost leidt tot een voordeel van 2,06 miljoen euro en in Noorderes tot een voordeel van 33.000 euro. De belangrijkste mutaties in de verliesvoorzieningen zijn een verlaging van de verliesvoorziening voor Het Weggeler met 7.000 euro en de verliesvoorziening Chiel Dethmerstraat met 9.000 euro. De verliesvoorzieningen voor Heetveldsweg, Rietveldstraat en Gravenstraat zijn in totaal met 398.000 euro verhoogd, waarvan reeds 373.000 euro was voorzien ten laste van het begrotingssaldo (RAAD-7380 ). De vrijval van de voorziening nog uit te voeren werken Maatkampslanden leidt tot een voordeel van 38.000 euro.
De overige afwijking bij zowel de baten als lasten wordt vrijwel volledig verklaard door budgetneutrale verschillen in de administratieve verwerking van grondexploitaties in de begroting en de jaarverantwoording. Een uitgebreide toelichting op de grondexploitaties is te vinden in paragraaf 3.7 Grondbeleid.
8.3 Wonen en bouwen
In het afgelopen jaar zijn de verwachte opbrengsten vanuit leges omgevingsvergunningen bij de tussentijdse rapportages naar boven bijgesteld met 2,6 miljoen euro. Het totaal aantal vergunningen kan redelijk goed worden ingeschat. De bijbehorende bouwsom per vergunning is echter minder goed vooraf te bepalen. Dit betreft vooral vergunningen met hoge financiële bouwkosten en dus bijbehorende hoge leges op het XL-businesspark. Dit verklaart een incidenteel voordeel op de baten van 99.000 euro.
Vanaf 2023 passen we een legesmodel met schijven toe, waarbij staffel gewijs een steeds lager percentueel legestarief in rekening wordt gebracht. Dit heeft een dempend effect op de fluctuaties van de binnenkomende bouwleges.
Er is een voordeel van 100.000 euro op de lasten omdat het budget voor het uitwerken van maatregelen in het kader van de Wet maatregelen grootstedelijke problematiek (Rotterdamwet) in 2022 enige vertraging heeft opgelopen. Bij het onderdeel lokale VTH-taken zijn er minder kosten geboekt voor specialistisch extern advies. Dit verklaart een incidenteel voordeel op de lasten van 91.000 euro.
In 2022 is er 210.000 euro beschikbaar gesteld voor de gebiedsvisie Spoorzone (RAAD-7165 ). Tot en met 2022 is er een bedrag van 77.000 euro uitgegeven. De visie zal in 2023 gereed zijn.
Om de transformatie van leegstaande panden in de transformatiegebieden in de binnenstad te stimuleren, is in 2022 een transformatieregeling vastgesteld (BW-9252 ). De regeling is tot 1 juli 2023 opengesteld. Het beschikbaar gestelde bedrag is 150.000 euro. Er zijn in 2022 geen kosten ten laste van dit budget gebracht. Naast het transformatiefonds is er een regeling ‘Gevelverbetering Binnenstad Almelo 2019-2022’, die is verlengd tot 1 juli 2023. Het is bedoeling deze beide regelingen op te laten gaan in één regeling en in te laten gaan op 1 juli 2023 nadat de regeling voor gevelverbetering is geëvalueerd.