2.2.1.4 Financieel terugkijken
Lasten per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | |
---|---|---|---|---|
2022 | 2022 | 2022 | N/V | |
0.1 Bestuur | 7.254 | 7.035 | -219 | V |
0.2 Burgerzaken | 2.758 | 2.361 | -396 | V |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 5.774 | 5.250 | -524 | V |
0.4 Overhead | 36.007 | 34.370 | -1.637 | V |
0.5 Treasury | -136 | 55 | 191 | N |
0.61 OZB woningen | 759 | 817 | 58 | N |
0.62 OZB niet-woningen | 97 | 54 | -43 | V |
0.63 Parkeerbelasting | 22 | 188 | 167 | N |
0.64 Belastingen overig | 335 | 330 | -5 | V |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 0 | 10 | 10 | N |
0.8 Overige baten en lasten | 618 | 163 | -455 | V |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | 100 | 48 | -52 | V |
Totaal lasten | 53.588 | 50.683 | -2.905 | V |
Bedragen x 1.000 euro |
Baten per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | |
---|---|---|---|---|
2022 | 2022 | 2022 | N/V | |
0.1 Bestuur | 0 | -70 | -70 | V |
0.2 Burgerzaken | -1.048 | -1.187 | -139 | V |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | -7.673 | -7.792 | -119 | V |
0.4 Overhead | -6.196 | -5.890 | 306 | N |
0.5 Treasury | -2.353 | -2.550 | -197 | V |
0.61 OZB woningen | -10.672 | -10.577 | 94 | N |
0.62 OZB niet-woningen | -14.046 | -14.423 | -377 | V |
0.63 Parkeerbelasting | -1.841 | -1.847 | -6 | V |
0.64 Belastingen overig | -194 | -181 | 13 | N |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | -205.600 | -209.587 | -3.987 | V |
0.8 Overige baten en lasten | -288 | -288 | 0 | N |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | 0 | 0 | 0 | N |
Totaal baten | -249.910 | -254.391 | -4.481 | V |
Bedragen x 1.000 euro |
Saldo per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | |
---|---|---|---|---|
2022 | 2022 | 2022 | N/V | |
0.1 Bestuur | 7.254 | 6.964 | -290 | V |
0.2 Burgerzaken | 1.710 | 1.175 | -536 | V |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | -1.899 | -2.541 | -642 | V |
0.4 Overhead | 29.811 | 28.480 | -1.330 | V |
0.5 Treasury | -2.489 | -2.495 | -6 | V |
0.61 OZB woningen | -9.913 | -9.760 | 153 | N |
0.62 OZB niet-woningen | -13.949 | -14.368 | -420 | V |
0.63 Parkeerbelasting | -1.819 | -1.659 | 160 | N |
0.64 Belastingen overig | 141 | 149 | 8 | N |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | -205.600 | -209.577 | -3.977 | V |
0.8 Overige baten en lasten | 331 | -124 | -455 | V |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | 100 | 48 | -52 | V |
Totaal saldo | -196.322 | -203.709 | -7.386 | V |
Bedragen x 1.000 euro |
Reserves | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | |
---|---|---|---|---|
2022 | 2022 | 2022 | N/V | |
Storting reserves | 21.847 | 21.968 | 121 | N |
Onttrekking reserves | -16.474 | -14.164 | 2.310 | N |
Saldo reserves | 5.372 | 7.804 | 2.431 | N |
Bedragen x 1.000 euro |
Verschillen:
In de verschillenanalyse worden alleen de verschillen tussen begroting en werkelijkheid toegelicht die niet voortkomen uit kapitaallasten en de meerjarige incidentele projecten. Zie hiervoor de toelichting onder 2.2 Basisbegroting.
0.1 Bestuur
In 2022 is een nieuwe overlijdensrisicoverzekering voor bestuurders afgesloten met een aanzienlijk lager tarief en is de polis uitgebreid waardoor arbeidsongeschiktheid nu is verzekerd. Per saldo is er hierdoor aan de lastenkant een voordeel van 230.000 euro ten opzichte van de begroting.
0 .2 Burgerzaken
In 2022 zijn er aanzienlijk meer RNI (Registratie Niet Ingezeten) inschrijvingen verricht dan er oorspronkelijk zijn geraamd. Dit leidt tot 96.000 euro hogere baten. Tijdens de coronacrisis waren er relatief weinig kortverblijvende arbeidsmigranten in Nederland werkzaam. In 2022 is deze stroom weer toegenomen met bovendien een extra aantal. Het aantal RNI inschrijvingen is rechtstreeks gerelateerd aan deze arbeidsmigranten. Voor publieksdienstverlening, klachten, kassa en tolken is 73.000 euro minder uitgegeven.
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
Het college heeft in 2021 besloten tot terugkoop van de brandweerkazerne Almelo Zuid van de Veiligheidsregio Twente (BW-8673 ). In de begroting werd rekening gehouden met overdracht en daarmee samenhangend de noodzakelijke incidentele afwaardering van de boekwaarde in 2021. De aankoop van brandweerkazerne Zuid heeft in 2022 plaatsgevonden. Op dit taakveld ontstaat hierdoor een nadeel van afgerond 163.000 euro aan de lastenkant vanwege de afwaardering.
Voor de opvang vluchtelingen Oekraïne in voormalig huize Alexandra en de naast gelegen voormalige school aan de Johanna van Burenlaan is 225.000 euro doorbelast aan het project (Specifieke uitkering van het Rijk). Dit verklaart een voordeel op de lasten van 225.000 euro. Op de overige budgetten voor beheer van gronden en gebouwen is minder uitgegeven. Dit verklaart een voordeel op de lasten van 124.000 euro.
Een aantal geplande onderhoudsprojecten zijn niet uitgevoerd. Dit heeft te maken met de inzet van beschikbare capaciteit voor andere projecten zoals nieuwbouw zwembad, herhuisvesting uitvoering fysiek, binnenstadsontwikkeling of beleidsmatige keuzes die we maken voor de inzet van panden waardoor groot onderhoud niet meer noodzakelijk is. Hierdoor is er sprake van 200.000 euro lagere lasten.
Ultimo 2022 heeft een aantal verkopen plaatsgevonden dat op begrotingsbasis niet was voorzien. Dit verklaart een incidenteel voordeel van 339.000 euro aan de batenkant en een nadeel van 63.000 euro aan de lastenkant in verband met het afboeken van de betreffende boekwaarden. Anderzijds is in 2022 een verkoop op begrotingsbasis voorzien, waarvan inmiddels bekend is geworden dat de overdracht pas in 2023 plaats zal vinden. Dit verklaart een nadeel aan de batenkant van 163.000 euro.
Het resterende nadeel op de batenkant van 57.000 wordt hoofdzakelijk verklaard doordat er minder SDE-subsidie (subsidie energiereductie) werd ontvangen dan geraamd (38.000 euro).
0.4 Overhead
Het voordelige saldo op taakveld 0.4. Overhead kan worden verklaard door:
- lagere geboekte personele lasten als gevolg van openstaande vacatures, de doorberekening van uren in verband met opvang van vluchtelingen uit Oekraïne en hogere doorbelasting van uren aan investeringen en projecten (1,6 miljoen euro voordelig).
- de vorming van een voorziening verlofsparen voor de bovenwettelijke uren (587.000 euro nadelig). De verplichting om hiervoor een voorziening te vormen vloeit voort uit de CAO gemeenten 2021-2023. De commissie BBV heeft hierover in januari 2023 een richtinggevende uitspraak gedaan.
De overige budgetten voor personeel en bedrijfsvoering laten per saldo geen afwijking zien.
0.5 Treasury
Als gevolg van onze positieve liquiditeitspositie is het in 2022 niet nodig gebleken om bestaande langlopende leningen te herfinancieren. Daarnaast hebben wij vanaf dit jaar liquide middelen tegen een aantrekkelijke rente uit kunnen zetten bij mede-overheden, met een voordeel op de rentebaten als gevolg. Het saldo van de externe rentebaten en externe rentelasten is hierdoor 380.000 euro voordeliger dan de begroting na wijziging. Aan de lastenkant is er een voordeel 124.000 euro, aan de batenkant is er sprake van een voordeel van 256.000 euro. De bank- en bemiddelingskosten zijn 79.000 euro voordeliger dan begroot.
Verder heeft er in de jaarrekening een neerwaartse correctie van de omslagrente plaatsgevonden. Deze correctie van 1,00% naar 0,65% wordt nader toegelicht in paragraaf 3.4. Financiering en leidt ertoe dat de lasten op dit taakveld 647.000 euro hoger uitvallen dan geraamd. Hier tegenover staat een voordeel van gelijke omvang op de andere taakvelden. Het restant van de stelpost rente nieuwe geldleningen valt vrij in het rekeningresultaat, hetgeen een voordeel van 192.000 euro aan de lastenkant verklaart.
Het resterende verschil aan de batenkant van 66.000 euro wordt veroorzaakt doordat er in 2022 geen voorschot is ontvangen op het dividend van Crematoria Twente (46.000 euro) en een marginaal lagere dividenduitkering van Cogas dan geraamd (20.000 euro).
0.61 OZB niet woningen
Er zijn hogere OZB-inkomsten op niet-woningen als gevolg van areaaluitbreiding en een hogere daadwerkelijke waardeontwikkeling van het vastgoed dan waarmee in de begroting rekening is gehouden.
0.63 Parkeerbelasting
De kosten die gemaakt worden voor het heffen van parkeerbelasting worden als perceptiekosten op dit taakveld verantwoord. Voor straatparkeren zijn er ten opzichte van de begroting extra uitgaven geweest voor het onderhoud van de blauwe zone en het verwijderen van niet meer in gebruik zijnde betaalautomaten (50.000 euro). Ook zijn in 2022 de licentiekosten van een tweetal parkeerapplicaties over 2021 en 2022 op dit taakveld verantwoord (90.000 euro). Het resterende verschil houdt verband met restitutie van opbrengsten in verband met opgezegde parkeervergunningen en de kosten van betalingsverkeer (27.000 euro).
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds
Het Rijk heeft medio december 2022 de decembercirculaire van het gemeentefonds gepubliceerd (RAAD-7591 ). In deze circulaire is onder andere de tweede tranche van de incidentele uitkering voor de energietoeslag van 2,9 miljoen euro en de uitbetaling van in totaal 1,1 miljoen euro aan toegezegde coronacompensatie opgenomen. Ten opzichte van de begroting na wijziging is er sprake van een voordeel van afgerond 3,9 miljoen euro. Verder is er naar aanleiding van de werkelijke afrekening een voordeel van 100.000 euro te melden op de specifieke uitkering stimulering sport, waarvan 169.000 euro voordeel betrekking heeft op btw Sportbedrijf en 69.000 euro nadeel op btw gemeente Almelo.
0.8 Overige basten en lasten
De stelposten onvoorzien zijn in 2022 niet aangewend. Op dit taakveld leidt dit tot een voordeel van 236.000 euro ten opzichte van de begroting. Daarnaast valt de stelpost reserveringen gemeentefonds op dit taakveld vrij (250.000 euro).
Saldo reservemutaties
Bij het saldo van de reservemutaties is er een nadeel ten opzichte van de begroting na wijziging van 2,4 miljoen euro. Dit nadeel is opgebouwd uit hogere stortingen van afgerond 120.000 euro en lagere onttrekkingen dan begroot van 2,3 miljoen euro.
De hogere storting komt voort uit de regionale afspraak dat het financiële voordeel bij beschermd wonen wordt gestort in de bestemmingsreserve Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen (MO en BW).
De reserveonttrekkingen zijn 2,3 miljoen euro lager dan begroot, omdat er minder kosten zijn gemaakt voor meerjarige incidentele projecten. Bij deze meerjarige incidentele projecten kan het jaar van begroten namelijk afwijken van het jaar van realisatie. Gedurende de looptijd van het project zijn er elk jaar voor- of nadelen op het project die over de looptijd per saldo nul zijn.