4.2.3 Begrotingsrechtmatigheid
Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk onderwerp van toetsing. Als blijkt dat de gerealiseerde lasten hoger zijn dan de, ook na de laatste begrotingswijziging, geraamde lasten dan kan er sprake zijn van onrechtmatige uitgaven (begrotingsonrechtmatigheid). Maar niet alle begrotingsoverschrijdingen leiden tot een onrechtmatigheid.
We onderscheiden de onderstaande 'soorten' begrotingsoverschrijdingen, waarbij wordt aangegeven of ze wel of niet meetellen voor het oordeel van de accountant.
Code | Bij de toetsing van begrotingsafwijkingen kunnen tenminste de volgende “soorten” begrotingsafwijkingen worden onderkend: | Onrechtmatig, maar telt niet mee voor het oordeel van de accountant | Onrechtmatig, en telt mee voor het oordeel van de accountant |
---|---|---|---|
1 | Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde inkomsten, bijvoorbeeld via subsidies of kostendekkende omzet. | X | |
2 | Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar die niet tijdig konden worden gesignaleerd. Bijvoorbeeld vanwege een open einde (subsidie)regeling. | X | |
3 | Kostenoverschrijdingen inzake activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd, omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt (bijvoorbeeld een belastingnaheffing). Het zal hier in de praktijk vaak gaan om interpretatieverschillen bij de uitleg van wet- en regelgeving die na het verantwoordingsjaar aan het licht komen. Er zijn dan geen rechtmatigheid gevolgen voor dat verantwoordingsjaar. Wel zal de gemeente er voor moeten zorgen dat de overschrijdingen getrouw in de jaarrekening worden weergegeven.
| X | X |
4 | Kostenoverschrijdingen op activeerbare activiteiten (investeringen) waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren.
| X | X |
5 | Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat die ten onrechte niet tijdig zijn gesignaleerd. Bijvoorbeeld: de verwachte kostenoverschrijding op jaarbasis was via tussentijdse informatie al wel bekend, maar men heeft geen voorstel tot begrotingsaanpassing ingediend en dit is in strijd met de budgetregels zoals afgesproken met de Raad. | X | |
6 | Kostenoverschrijdingen inzake activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor men tegen beter weten in geen voorstel tot begrotingsaanpassing heeft ingediend. Bijvoorbeeld de doelgroep c.q. de activiteiten zijn in de praktijk aantoonbaar ruimer geïnterpreteerd dan | X | |
7 | Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn. Over de aanwending van deze extra inkomsten heeft de raad nog geen besluit genomen. | X |
Hoofdtaakveld | Onderwerp | Bedrag | Code |
---|---|---|---|
4. Onderwijs | 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 1.611 | 1 |
5. Sport, cultuur en recreatie | 5.1. Sportbeleid en activering | 284 | 1 |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 313 | 2 | |
Bedragen x 1.000 euro |
Hieronder worden kort de belangrijkste oorzaak van de overschrijdingen op de lasten toegelicht. Voor een uitgebreide analyse op de verschillenverklaring wordt verwezen naar onderdeel 2.2 Basisbegroting .
4. Onderwijs
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
De rijksoverheid heeft gemeenten een eenmalige specifieke uitkering verstrekt om onderwijsachterstanden van kinderen door Covid 19 in te halen. De regeling is onderdeel van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Tegenover de hogere lasten op dit taakveld (1,4 mln. euro) staat dekking vanuit deze specifieke uitkering. Verder hangt de lastenoverschrijding voor 323.000 euro samen met de uitvoering van het Regionale meld- en coördinatiecentrum voortijdig schoolverlaten (RMC). De gemeente Almelo voert deze regeling voor een vijftal gemeenten uit en ontvangt hiervoor een bijdrage.
5. Sport, cultuur en recreatie
5.1 Sportbeleid en activering
Het nadeel op de lasten wordt voor 169.000 euro verklaard door een hogere aanvraag voor BTW-compensatie vanuit het Sportbedrijf. Dit nadeel wordt gecompenseerd door een voordeel op taakveld 0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds. Het restant wordt verklaard door de begrotingssystematiek van de meerjarige incidentele projecten.
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
Het Rijk heeft aan de gemeente een specifieke uitkering (SPUK) Impuls Jongerencultuur van 310.000 euro toegekend. Dit bedrag is in december als subsidie verleend.