Jaarrekening

Baten en lasten

4.2.2 Incidentele baten en lasten

In de onderstaande tabel worden de incidentele baten en lasten benoemd. Dit overzicht geeft inzicht in het structurele evenwicht van de jaarverantwoording. Met structureel evenwicht wordt bedoeld dat structurele lasten worden gedekt door structurele baten. In het overzicht worden de belangrijkste incidentele posten benoemd, die van materiële invloed zijn op het structurele resultaat.

Bij incidentele posten gaat het vaak om eenmalige zaken en om (meerjarige) projecten. Structurele baten en lasten zijn posten die in beginsel jaarlijks in de begroting en jaarrekening zijn opgenomen. Voor structurele baten en lasten geldt dat zij tot nadere besluitvorming voor onbepaalde tijd zijn opgenomen. Dit betekent overigens wel dat de hoogte ervan jaarlijks kan fluctueren.

Incidentele baten en lasten per hoofdtaakveld

Taakveld

Omschrijving

V/N

Gerealiseerd resultaat

-26.592

V

Waarvan incidentele baten en lasten

0 Bestuur en ondersteuning

0.2 Burgerzaken

Digitaliseren bouwdossiers

250

N

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

Verkoopresultaat vastgoed

-1.133

V

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

Herinrichten Pooksbelten

125

N

0.4 Overhead

Vrijval voorziening salaris ID-medewerkers

-375

V

0.4 Overhead

Implementatie nieuw financieel systeem

188

N

0.4 Overhead

Voorziening bovenwettelijk verlof/verlofsparen

587

N

0.5 Treasury

Aanvullend dividend Cogas

-1.161

V

0.5 Treasury

Dividend Twence

-597

V

0.5 Treasury

Aanvullend dividend BNG

-173

V

0.5 Treasury

Rente uitzettingen kort geld

-164

V

0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

Uitkering Spuk sport

-653

V

0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

Septembercirculaire 2022 - Ruimte onder BCF plafond 2022

-1.546

V

0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

Decembercirculaire 2022 - Compensatie inkomstenderving corona 2021

-1.066

V

0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

Decembercirculaire 2022 - reserveringen

-3.359

V

0.8 Overige baten en lasten

Onderuitputting kapitaallasten

-1.600

V

0.10 Mutaties reserves

Storting financieel herstelplan

4.500

N

0.10 Mutaties reserves

Storting stadsontwikkeling

5.000

N

0.10 Mutaties reserves

Vrijval reserve bw en mo

-2.797

V

0.10 Mutaties reserves

Storting t.b.v. programma's

1.146

N

3 Economie

3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur

Resultaat werklocaties

-1.659

V

3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur

Resultaat 2021 RBT/XL Businesspark

-460

V

3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur

XL-Businesspark Bovenwijkse voorzieningen

-1.776

V

5 Sport, cultuur en recreatie

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie

Verkoopresultaat voertuigen

-162

V

6 Sociaal domein

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

Saldo opvang Oekraine

-3.156

V

6.3 Inkomensregelingen

Steunfonds energieprijzen en inflatie

1.000

N

6.3 Inkomensregelingen

Saldo energietoeslag

614

N

6.4 Begeleide participatie

Liquidatiesaldo Soweco

-4.237

V

6.7 Maatwerkdienstverlening

Terugvordering zorggelden

-1.632

V

7 Volksgezondheid en milieu

7.1 Volksgezondheid

Financiele afwikkeling GGid

157

N

7.3 Afval

Vrijval middelen zwerfafval

-97

V

8 Volkshuisvesting-ro-stedelijke vernieuwing

8.2 Grondexploitaties (niet-bedrijventerreinen)

Resultaat woningbouwlocaties

-1.707

V

8.2 Grondexploitaties (niet-bedrijventerreinen)

Erfpacht

502

N

8.3 Wonen en bouwen

Baten leges omgevingsvergunningen

-2.906

V

8.3 Wonen en bouwen

Lasten leges omgevingsvergunningen

748

N

Structureel resultaat

-8.993

V

Bedragen x 1.000 euro

Het gerealiseerde resultaat is 26,4 miljoen euro voordelig. Wanneer het gerealiseerde resultaat wordt gecorrigeerd voor de incidentele baten en lasten van 17,6 miljoen euro voordelig komt het structurele resultaat uit op een voordeel van afgerond 8,8 miljoen euro.

Daarbij wordt aangetekend dat het voordelige structurele resultaat moet worden bezien in het licht van het voordelige nettoresultaat van 5,5 miljoen euro in de meicirculaire 2022. Hoewel dit bedrag op grond van het BBV als structureel moet worden aangemerkt, wordt dit voornamelijk veroorzaakt door de hogere accressen die het Rijk voor de periode 2022-2025 aan de gemeenten heeft toegekend. Vanaf 2026 daalt het accres echter en gaan gemeenten er financieel op achteruit. Ook hebben wij in 2022 een bedrag van 7,8 miljoen euro aan extra middelen voor jeugdhulp ontvangen (zie: RAAD-6872 ). Het is nog onzeker of het Rijk gemeenten in de komende jaren in afdoende mate compenseert voor de tekorten op de Jeugdzorg.

Hieronder worden de belangrijkste incidentele posten toegelicht.

0 Bestuur en ondersteuning - Digitaliseren bouwdossiers
In de programmabegroting 2022 is 250.000 euro beschikbaar gesteld voor het digitaliseren van bouwdossiers. Hiervoor is een meerjarig incidenteel project ingericht.

0 Bestuur en ondersteuning - Verkoopresultaat vastgoed
In 2022 zijn er incidentele verkoopresultaten gerealiseerd. Het betreft het netto verkoopresultaat na verrekening van eventuele boekwaarden en kosten.

0 Bestuur en ondersteuning - Herinrichten Pooksbelten (RAAD-7043 )
Ten behoeve van de verwijdering van diverse bouwwerken en opstallen en -resten van- installaties en veiligheidsonderhoud aan het groen, heeft de gemeenteraad een krediet beschikbaar gesteld van 125.000 euro, ten laste van het begrotingssaldo 2022.

0 Bestuur en ondersteuning - Vrijval voorziening salaris ID-medewerkers
Bij de afwikkeling van voormalig Soweco zijn een 3-tal ID-medewerkers door onze gemeente terug in dienst genomen. Ter dekking van de salariskosten tot pensioenleeftijd is hiervoor een voorziening aan de Gemeente Almelo uitgekeerd. Deze banen zijn regulier opgenomen in het functieboek, waardoor de voorziening in 2022 kon vrijvallen.

0 Bestuur en ondersteuning - Implementatie nieuw financieel systeem
Per 1 januari 2024 vervalt de support van het huidige financiële systeem. In 2022 zijn er kosten gemaakt voor het aanbestedingstraject om te komen tot een nieuwe financiële applicatie.

0 Bestuur en ondersteuning - Voorziening bovenwettelijk verlof/verlofsparen
Op 27 januari 2022 heeft de VNG met haar stakeholders een akkoord voor de CAO Gemeenten en de CAO SGO gesloten. Een medewerker kan met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke vakantie-uren opzijzetten voor later in de vorm van 'verlofsparen'. De commissie BBV heeft onlangs het standpunt ingenomen dat bij verlofsparen sprake is van arbeidskosten gerelateerde verplichtingen die een niet voorspelbare opbouw en daarmee ook een onvoorspelbare afbouw kennen, waardoor hiervoor een voorziening dient te worden gevormd.

0 Bestuur en ondersteuning - Dividend Cogas, Twence en BNG
De dividendontvangsten van Cogas, Twence en BNG worden als incidenteel aangemerkt voor zover deze uitgaan boven de in de begroting opgenomen bedragen die samenhangen met het basis- of gegarandeerde dividend van deze verbonden partijen.

0 Bestuur en ondersteuning - Rente uitzettingen kort geld
Als gevolg van de positieve gemeentelijke liquiditeitspositie konden er in 2022 financiële middelen worden uitgezet bij mede-overheden tegen een aantrekkelijke rente. Wij merken de hiermee samenhangende renteopbrengsten als incidentele baten aan, omdat er als gevolg van aflossingen op langlopende leningen en onze investeringsvoornemens in de komende jaren naar verwachting weer een liquiditeitsbehoefte zal ontstaan.  

0 Bestuur en ondersteuning - Uitkering SPUK sport
Sinds 1 januari 2019 kunnen gemeenten, sportverenigingen en sportstichtingen de btw die hen in rekening wordt gebracht voor investeringen in sport niet meer in aftrek brengen. Om de ontwikkeling en instandhouding van sportaccommodaties en de aanschaf van sportmaterialen te stimuleren, kunnen gemeenten in de periode 2019-2023 gebruikmaken van de regeling Specifieke uitkering stimulering sport.

0 Bestuur en ondersteuning - Storting financieel herstelplan
In de programmabegroting 2022 is besloten om 4,5 miljoen euro in de algemene reserve te storten ten behoeve van het financieel herstelplan.

0 Bestuur en ondersteuning - Reserve stadsontwikkeling
Bij de begroting 2022 is besloten om ten laste van het begrotingssaldo 2022 incidenteel een bedrag van 5 miljoen euro te storten in de reserve stadsontwikkeling.

0 Bestuur en ondersteuning - Vrijval reserve bw en mo
Uit de bestemmingsreserve beschermd wonen en maatschappelijke opvang is een bedrag van 5,9 miljoen euro vrijgevallen ten gunste van het resultaat. Hiervan is 3,2 miljoen euro uitgekeerd aan de regiogemeenten. Het restantbedrag van 2,8 miljoen euro is een incidenteel voordeel voor Almelo.

0 Bestuur en ondersteuning - Storting t.b.v. programma's
In de begroting 2022 is een bedrag van 1,2 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de realisatie van de programma's. Deze middelen zijn gestort in de reserve overlopende werken.

0 Bestuur en ondersteuning - onderuitputting kapitaallasten
Het betreft de incidentele onderuitputting op kapitaallasten zoals gemeld in de voorjaarsrapportage 2022.

3 Economie en 8 Volkshuisvesting-ro-stedelijke vernieuwing - Resultaat werklocaties en woningbouwlocaties
Het resultaat van de werklocaties en woningen en andere mutaties in de grondexploitaties worden nader toegelicht in paragraaf 3.7 Grondbeleid.

3 Economie - Resultaat 2021 RBT / XL-Businesspark
Op 22 juni heeft het algemeen bestuur van het RBT/XL Businesspark besloten om vanuit het positieve rekeningresultaat over 2021 een bedrag van 2,1 miljoen euro uit te keren aan de deelnemers. Voor de gemeente Almelo (23% deelnemer) leidt dit tot een ontvangst van afgerond 460.000 euro.

3 Economie - XL Businesspark Bovenwijkse voorzieningen
De gemeente Almelo ontvangt bij gronduitgifte door XL Businesspark een bijdrage voor bovenwijkse voorzieningen. In 2022 werd ruim 1,7 miljoen euro ontvangen.

5 Sport, cultuur en recreatie - Verkoopresultaat voertuigen
Met het afstoten van tractiemiddelen is in 2022 een voordelig verkoopresultaat gerealiseerd.

6 Sociaal domein - Saldo opvang Oekraïne
De gemeente Almelo heeft nagenoeg direct na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne actie ondernomen om opvang te organiseren voor vluchtelingen uit dit land. Het Rijk vergoedt de kosten op basis van een normbedrag per gerealiseerde opvangplek. Het verschil tussen het normbedrag en de daadwerkelijke kosten mogen gemeenten houden.

6 Sociaal domein - Steunfonds energieprijzen en inflatie
Er is in 2022 een fonds gevormd om inwoners te ondersteunen die in ernstige problemen komen als gevolg van een hoge energierekening. Het fonds heeft een budget van 1 miljoen euro en loopt tot en met 15 maart 2024.

6 Sociaal domein - Saldo energietoeslag
In het kader van de energietoeslag is een bedrag van 1.300 euro per minimahuishouden uitgekeerd. De gemeente Almelo heeft aan meer dan 6.000 huishoudens met een inkomen tot 120 procent van het sociaal minimum een uitkering verstrekt. Er is vooralsnog een tekort ontstaan omdat de vergoeding van het Rijk, in weerwil van eerdere toezeggingen, niet toereikend blijkt te zijn.

6 Sociaal domein - Liquidatiesaldo Soweco
Dit betreft het bedrag dat Almelo in 2023 op grond van het liquidatiesaldo zal ontvangen in verband met de opheffing van de GR Soweco.

6 Sociaal domein - Terugvordering zorggelden
Het terugvorderen van bedragen van zorgaanbieders in het sociaal domein heeft in 2022 geleid tot incidentele baten.

7 Volksgezondheid en milieu - Financiële afwikkeling GGid
Het algemeen bestuur van SamenTwente heeft besloten om te stoppen met het ontwikkelen van het GGiD. Dit leidt in 2022 tot incidentele lasten voor de deelnemende gemeenten.

7 Volksgezondheid en milieu - Vrijval middelen zwerfafval
Als onderdeel van de Raamovereenkomst Verpakkingen 2012-2022 ontvingen gemeenten jaarlijks een bijdrage voor de extra aanpak van zwerfafval. Deze vergoeding is eind 2022 gestopt. Het resterende bedrag is vrijgevallen in het rekeningresultaat.

8 Volkshuisvesting-ro-stedelijke vernieuwing - Erfpacht
De herziening van de erfpachtcanon van een drietal partijen heeft geleid tot een lagere verschuldigde erfpachtcanon. Het verschil met de in de afgelopen jaar reeds in rekening gebrachte erfpachtvergoedingen is terugbetaald.

8 Volkshuisvesting-ro-stedelijke vernieuwing - Baten en lasten leges omgevingsvergunning
In 2022 was het aantal aangevraagde omgevingsvergunningen aanzienlijk hoger dan gepland.

Deze pagina is gebouwd op 10/30/2023 13:44:47 met de export van 10/30/2023 13:39:59