Algemeen

Resultaat

1.2.2 Gerealiseerd resultaat

Onderstaande tabel geeft inzicht in het gerealiseerd resultaat. Het gerealiseerde resultaat bestaat uit het saldo van baten en lasten en saldo van de reserve mutaties.

Resultaat

Begroting na wijziging

N/V

Realisatie 2022

N/V

Verschil

N/V

Saldo van baten en lasten

-15.323

V

-34.396

V

-19.073

V

Saldo reserve mutaties

5.372

N

7.804

N

2.432

N

Bedragen x 1.000 euro

Begroting na wijziging
Het resultaat van de begroting na wijziging bedroeg 9,951 miljoen euro positief. Het begrote resultaat is als volgt opgebouwd:

Verloopoverzicht begrotingssaldo 2022

Begrotingssaldo

N/V

Primitieve begroting 2022

 -42

V

Wijzigingen vóór voorjaarsrapportage

-3.466

V

Voorjaarsrapportage 2022

297

N

Pooksbelten (RAAD-7043)

125

N

Buitensportaccommodaties (RAAD-6994)

130

N

Najaarsrapportage 2022

- 7.029

V

Slotrapportage 2022

- 339

V

5 grondexploitaties (RAAD-7380)

373

N

Bedragen x 1.000 euro

Resultaat 2022
Het gerealiseerde resultaat 2022 is 26,59 miljoen euro voordelig. Dit resultaat bestaat uit twee delen:

  • het werkelijk saldo van baten en lasten is 34,39 miljoen euro voordelig. Ten opzichte van de begroting is het saldo van baten en lasten 19,07 miljoen euro voordelig;
  • het werkelijk saldo van de reserve mutaties is 7,80 miljoen euro nadelig. Ten opzichte van de begroting na wijziging is het saldo reserve mutaties 2,43 miljoen euro nadelig.

Saldo van baten en lasten
De belangrijkste verklaringen (> 500.000 euro) voor het voordeel op het saldo van baten en lasten van 19,07 miljoen euro zijn:

  • De decembercirculaire 2022 van het gemeentefonds leidt tot een voordeel van 4,7 miljoen euro op het saldo van baten en lasten. Via resultaatbestemming wordt een bedrag van 3,3 miljoen euro overgeheveld naar 2023, waarmee een netto voordeel van 1,4 miljoen euro in 2022 resteert (RAAD-7591 ).
  • Een voordelig resultaat op de gemeentelijke grondexploitaties van 3,7 miljoen euro.
  • Lagere uitgaven voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne dan het bedrag dat de gemeente hiervoor vanuit het Rijk ontvangt (3,1 miljoen euro). Eind 2022 heeft het Rijk toegezegd dat het restant op de uitgekeerde normbedragen niet zal worden teruggevorderd.
  • Een voordeel van bijna 1 miljoen euro op WMO/Jeugd (excl. maatschappelijke opvang en beschermd wonen).
  • Voordelen op bedrijfsvoering / overhead (850.000 euro), externe rentebaten en -lasten (570.000 euro), afdrachten vanuit het RBT in verband met grondverkopen op het XL Businesspark (580.000 euro) en 590.000 voordeel op BUIG/inkomensregelingen.

De begrotingssystematiek van meerjarige incidentele projecten leidt tot een voordeel van 2,3 miljoen euro op het saldo van baten en lasten. Hier staat een lagere onttrekking uit de reserve overlopende werken tegenover.

Saldo reservemutaties
Bij het saldo van de reservemutaties is er een nadeel ten opzichte van de begroting na wijziging van 2,4 miljoen euro. Dit nadeel is opgebouwd uit hogere stortingen van afgerond 120.000 euro en lagere onttrekkingen dan begroot van 2,3 miljoen euro.

De hogere storting komt voort uit de regionale afspraak dat het financiële voordeel bij beschermd wonen wordt gestort in de bestemmingsreserve Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen (MO en BW).

De reserveonttrekkingen zijn 2,3 miljoen euro lager dan begroot, omdat er minder kosten zijn gemaakt voor meerjarige incidentele projecten. Bij deze meerjarige incidentele projecten kan het jaar van begroten namelijk afwijken van het jaar van realisatie. Gedurende de looptijd van het project zijn er elk jaar voor- of nadelen op het project die over de looptijd per saldo nul zijn.

Structureel rekeningresultaat
Het gerealiseerde resultaat is 26,6 miljoen euro voordelig. Wanneer het gerealiseerde resultaat wordt gecorrigeerd voor de incidentele baten en lasten (17,6 miljoen euro voordelig) komt het structurele resultaat uit op een voordeel van 8,9 miljoen euro (zie paragraaf 4.2.2. Incidentele baten en lasten).

Daarbij wordt aangetekend dat het voordelige structurele resultaat moet worden bezien in het licht van het voordelige nettoresultaat van 5,5 miljoen euro in de meicirculaire 2022. Hoewel dit bedrag op grond van het BBV als structureel moet worden aangemerkt, wordt dit voornamelijk veroorzaakt door de hogere accressen die het Rijk voor de periode 2022-2025 aan de gemeenten heeft toegekend. Vanaf 2026 daalt het accres echter en gaan gemeenten er financieel op achteruit. Ook hebben wij in 2022 een bedrag van 7,8 miljoen euro aan extra middelen voor jeugdhulp ontvangen (zie: RAAD-6872). Het is nog onzeker of het Rijk gemeenten in de komende jaren in afdoende mate compenseert voor de tekorten op de Jeugdzorg.

Deze pagina is gebouwd op 10/30/2023 13:44:47 met de export van 10/30/2023 13:39:59