3.2.3 Actuele ontwikkelingen
Ontwikkeling risicoprofiel
Met de invoering van de kadernota integraal risicomanagement en weerstandsvermogen 2020-2024 is de systematiek om risico's in beeld te brengen doorontwikkeld. Door een integrale samenwerking met alle betrokkenen worden de risico’s organisatiebreed in beeld gebracht. Risicomanagement is een dynamisch proces, waarbij de inzichten van risico's kunnen veranderen. De risicoanalyse kan daarom continu aangepast worden en geeft daarmee altijd een actueel beeld van de risico's. Voor de jaarrekening 2022 hebben wij beoordeeld of de risicoanalyse zoals die bij de begroting 2023 (september 2022) voor het laatst in beeld is gebracht, nog steeds actueel is.
In onderstaande tabel is de top 15 van risico's met financiële effecten weergegeven. Onder de tabel lichten we eventuele wijzigingen toe. De genoemde bedragen betreffen de mogelijke impact voor één jaar of indien van toepassing, de projectduur.
Top 15 financiële risico’s:
Nr | Onderwerp | Risico-omschrijving | Kans | Financieel gevolg | Invloed |
---|---|---|---|---|---|
01 | Informatie beveiliging | Geen continuïteit dienstverlening door het voordoen van een beveiligingsincident | 20% | max 5,0 miljoen euro | 16,33% |
02 | Zorg | Grotere autonome stijging kosten zorgverlening dan verwacht | 70% | max 1,0 miljoen euro | 11,50% |
03 | Projecten- en programma’s | Bijstelling prognoses, veranderen plannen of het schrappen van projecten | 30% | max 1,5 miljoen euro | 7,46% |
04 | Fysiek | Subsidies worden niet volledig verleend of er wordt niet voldaan aan de subsidievoorwaarden | 30% | max 1,5 miljoen euro | 7,44% |
05 | Veiligheid | Ondermijning neemt toe | 70% | max 0,5 miljoen euro | 5,77% |
06 | Grondexploitaties | Claims van ontwikkelaars door het niet nakomen van contractuele verplichtingen | 10% | max 3,0 miljoen euro | 4,99% |
07 | Duurzaamheid | Doelen klimaatakkoord worden niet gehaald | 30% | max 0,75 miljoen euro | 3,72% |
08 | Zorg | Zorg wordt niet effectief en efficiënt uitgevoerd, samenwerking partners is niet optimaal | 30% | max 0,75 miljoen euro | 3,71% |
09 | Fysiek | Natuur- en klimaatontwikkelingen | 30% | max 0,55 miljoen euro | 2,76% |
10 | Zorg | Niet ontvangen van proceskosten na terugvordering zorggeld | 30% | max 0,5 miljoen euro | 2,48% |
11 | Bedrijfsvoering | Hoog verloop personeel en niet kunnen invullen van cruciale functies | 50% | max 0,3 miljoen euro | 2,46% |
12 | Veiligheid | Onevenredig sterke toename aantal kwetsbare personen | 50% | max 0,3 miljoen euro | 2,46% |
13 | Veiligheid | Maatschappelijke onrust, radicalisering en polarisatie op grote schaal | 70% | max 0,2 miljoen euro | 2,31% |
14 | Bedrijfsvoering | Ongeoorloofde toegang tot (persoons)gegevens | 30% | max 0,4 miljoen | 1,97% |
15 | Fysiek | Niet voldoen aan de flora, fauna of archeologische wetgeving | 10% | max 1,0 miljoen euro | 1,63% |
Toelichting belangrijkste wijzigingen top 15
Ten opzichte van de top 15 financiële risico’s in de begroting 2023 heeft de herbeoordeling niet geleid tot aanpassingen.
Maatschappelijke- en economische ontwikkelingen
Bij het beoordelen van risico's wordt er gekeken naar risico's met een impact voor één jaar of, indien van toepassing, de projectduur. We worden echter in ons land momenteel geconfronteerd met verschillende crises en problemen. Het gaat bijvoorbeeld om het stikstof-, energie- en klimaatprobleem, maar ook de Oekraïnecrisis, woningcrisis, toeslagencrisis, asielcrisis en bovendien zitten we nog in de staart van de coronapandemie. Verder kampen we bijvoorbeeld met toenemende inflatie, stijgende rentes, tekorten aan personeel en toenemende energieprijzen en is er sprake van verstoring van productie en tekorten aan grondstoffen. Diverse problemen en crises zijn ook niet meer opzichzelfstaand, maar krijgen met elkaar te maken als oorzaak en/of gevolg. Ze zijn verknoopt en versterken elkaar. De woningbouw, stikstofproblematiek en de asielopvang zijn hiervan voorbeelden. Door de stikstofcrisis kunnen er minder woningen worden gebouwd, waardoor er niet genoeg huizen zijn om statushouders op te vangen en het asielsysteem vastloopt. We zijn ons er van bewust dat al deze crises en problemen ook hun weerslag of impact kunnen hebben op onze gemeente. De ontwikkelingen worden gevolgd om te bepalen of en hoe dit de gemeente kan raken. Dit kan daarom in de toekomst ook gevolgen hebben die leiden tot nieuwe risico’s of aanpassing van bestaande risico’s.
Projecten stedelijke ontwikkeling
De gemeente staat aan het begin van de start van een meerjarig proces van gebieds- en wijkontwikkelingen. Het gaat om diverse gebieden, zoals de binnenstad, spoorzone en Businesspark XL 2e fase. Daar is sprake van diverse en grote projecten. Op het moment dat projecten binnen deze stedelijke ontwikkeling echt van start gaan, kunnen nieuwe risico’s in beeld komen en kan dit impact hebben op de top 15 van de huidige risico’s.
Totaalbeeld
We zien voorlopig een stabiel risicoprofiel. De actualisatie van het profiel leidt in deze jaarverantwoording niet tot een aanpassing van het weerstandsvermogen.