3.2.7 Scenario analyse
Scenario’s
De risicoanalyse in deze paragraaf betreft een momentopname. Het inschatten van risico’s is daarnaast in enige mate subjectief. Om een goed beeld te krijgen van de financiële weerbaarheid van de gemeente is het relevant te laten zien hoe de weerstandsratio zich ontwikkelt indien zich daadwerkelijk onverwachte grote tegenvallers zouden voordoen. Denk daarbij aan mogelijke tegenvallers in de algemene uitkering of in het sociale domein. Dit soort tegenvallers hebben invloed op de eerder gepresenteerde weerstandsratio. De gevolgen voor de algemene reserve en de ratio weerstandsvermogen zijn in onderstaande tabellen opgenomen om een beeld te geven hoe volatiel de weerstandsratio is. Daarbij zijn een viertal scenario’s doorgerekend:
1. Een incidentele tegenvaller van 10 miljoen euro in 2023
2. Een incidentele tegenvaller van 20 miljoen euro in 2023
3. Een structurele tegenvaller van 5 miljoen euro vanaf 2023
4. Een structurele tegenvaller van 10 miljoen euro vanaf 2023
Ratio weerstandsvermogen | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|
Incidentele tegenvaller van 10 miljoen euro in 2023 | 3,31 | 3,31 | 3,31 | 3,31 | |
Incidentele tegenvaller van 20 miljoen euro in 2023 | 2,39 | 2,39 | 2,39 | 2,39 | |
Structurele tegenvaller van 5 miljoen euro vanaf 2023 | 3,78 | 3,31 | 2,85 | 2,39 | |
Structurele tegenvaller van 10 miljoen euro vanaf 2023 | 3,31 | 2,39 | 1,46 | 0,54 | |
Weerstandscapaciteit | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Incidentele tegenvaller van 10 miljoen euro in 2023 | 35,8 | 35,8 | 35,8 | 35,8 | |
Incidentele tegenvaller van 20 miljoen euro in 2023 | 25,8 | 25,8 | 25,8 | 25,8 | |
Structurele tegenvaller van 5 miljoen euro vanaf 2023 | 40,8 | 35,8 | 30,8 | 25,8 | |
Structurele tegenvaller van 10 miljoen euro vanaf 2023 | 35,8 | 25,8 | 15,8 | 5,8 | |
Bedragen x 1 mln euro |
In bovenstaande tabellen is te zien dat de gemeente op dit moment over voldoende weerstandscapaciteit beschikt om zowel incidentele als structurele risico's op te vangen. Ook wanneer het gaat om forse financiële tegenvallers. Alleen bij een structurele tegenvaller van 10 miljoen euro komt de weerstandsratio, wanneer er niet zou worden bijgestuurd, beneden de afgesproken norm. De gemeentelijke weerstandsratio is met andere woorden robuust.
Wel is het zo dat de omvangrijke gemeentelijke investeringsvoornemens, met name in het kader van de uitvoeringsagenda stadsontwikkeling, in de komende jaren effect kunnen hebben op enerzijds het gemeentelijke risicoprofiel (stijging benodigde weerstandscapaciteit) en anderzijds de omvang van het eigen vermogen (beschikbare weerstandscapaciteit). De uitkomst van de scenario-analyse betekent niet dat wij alle risico's accepteren. Waar mogelijk treffen wij beheersingsmaatregelen om grote risico's te voorkomen of te beperken. Wanneer zich structurele tegenvallers binnen de meerjarenraming voordoen zal bovendien tijdig bijsturing plaatsvinden. Een structureel en reëel sluitende begroting blijft het uitgangspunt.