3.3.4 Wegen
Verharding & Civieltechnische kunstwerken
Beleidskaders
- Beleidsplan gladheidsbestrijding 2022
- Beleidsnota Integraal Beheer Openbare Ruimte
- Impactvisie kunstwerken
- Beleidsnota IBOR (Integraal Beheer Openbare Ruimte)
- Integraal Verzorgend Onderhouds Plan
- Beheerplan Verhardingen 2020-2023
- Beheerplan Civieltechnische kunstwerken 2020-2023
- Beheerplan waterbouwkundige constructies 2020-2023
- Beheerplan Verkeers(regel)installaties 2020-2023
Projecten uitgevoerd in 2022
Er is groot onderhoud uitgevoerd aan de volgende wegen of delen van wegen, waarbij de uitvoering soms nog doorloopt in 2023:
- Schuilenburgsingel (Groot Onderhoud);
- Kruising Wierdensestraat (Reconstructie);
- Zeven Bosjes (Groot onderhoud);
- Aadorpweg (Groot Onderhoud);
- Groot onderhoud Dollegoorbrug (gelijktijdig met de Schuilenburgsingel);
- Groot onderhoud spoortunnel Dollegoor (gelijktijdig met de Schuilenburgsingel);
- Renovatie Eilandbrug;
- Brug Grotestraat Zuid (in de Aa);
- Meerdere kleinere projecten;
- Verbeteren wegbermen.
De aanpak van de brug Grotestraat Zuid is het laatste project uit de Impactvisie, waarmee de beoogde inhaalslag in de civiele kunstwerken nu is afgerond.
We zetten in op levensduurverlengend onderhoud. Daarnaast zetten we in op een nieuw type van onderhoudscontracten waarbij we samen met de aannemer invulling gaan geven aan de onderhoudsopgave. Het jaar 2022 was wel een bijzonder jaar, met in de eerste maanden nog de laatste coronabeperkingen en vervolgens de oorlog in Oekraïne. De prijsstijgingen en gevolgen (vertragingen) voor leveranties hebben effect gehad op de projecten (zie ook de najaarsrapportage vanwege budgetoverschrijding en langere doorlooptijden). We merken daar nog steeds de effecten van.
Projecten worden blijvend integraal aangepakt om zo ook gemeentelijke doelen te combineren. Denk aan de aanpak van hittestress, realisatie van meer groen of verbetering van afwatering of verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming. Op deze manier wordt ook de overlast voor de omgeving beperkt en zijn de totale kosten lager. Dit is een aanpak die al langere tijd wordt ingezet en blijvend wordt verbeterd. We merken dat dit ook zijn vruchten afwerpt in de participatie met de inwoners en ondernemers van de buurt.
Verkeersregelinstallaties (VRI):
Beleidskaders.
Beheerplan verkeersregelinstallaties 2020 – 2023.
Projecten
In 2022 zijn de volgende projecten afgerond:
- Vervanging VRI op kruispunt Schoolstraat – Violierstraat – Burg. Raveslootsingel (K8)
- Vervanging VRI op kruispunt Wierdensestraat – Weezebeeksingel - Schuilenburgsingel (K30)
- Vervanging VRI op kruispunt Schuilenburgsingel – Jollesweg (K29)
- Vervanging VRI op Kruispunt Van Rechteren Limpurgsingel – Hofstraat (K13)
- Vervanging VRI op kruispunt H. Roland Holstlaan – Schoolstraat (K7)
- Verwijderen VRI op kruispunt H. Roland Holstlaan – Rembrandtlaan (K32)
In 2022 zijn de volgende projecten opgestart, waarvan de oplevering plaatsvindt in 2023:
- Vervanging VRI op kruispunt Bleskolksingel - Vriezenveenseweg (K43)
- Vervanging VRI op kruispunt H. Roland Holstlaan - Ambachtstraat (K31)
- Vervanging VRI op kruispunt Burg. Raveslootsingel – Nieuwstraat – Zuiderstraat (K18)
- Vervanging VRI op kruispunt Ootmarsumsestraat – Wittem (K35)
Naast het reguliere vervangingsprogramma zijn in 2022 ook 2 vervangingen van VRI’s opgestart vanuit samenloop met andere projecten. Uitvoering van deze 2 vervangingen is in 2023. Het gaat daarbij om de volgende kruispunten:
- VRI op het kruispunt Wierdensestraat – Rohofstraat – Kersenstraat; samenloop met F35.
- VRI op het kruispunt H. Roland Holstlaan – Weezebeeksingel – Nijreessingel; samenloop met Largas aan H. Roland Holstlaan.
Daarnaast is in 2022 subsidie ontvangen van zowel het Rijk als de provincie Overijssel om TINA-5 te realiseren. Dit is het systeem waarmee de weggebruiker informatie kan opvragen over het eerstvolgend verkeerslicht (ook wel bekend als Talking Traffic). Binnen de subsidievoorwaarden kunnen we in dit project ook oudere automaten vervangen wat gunstig uitpakt voor de gemeente. De uitvoering is eind 2022 gestart. We verwachten alle betrokken 27 kruispunten in 2023 aan te kunnen passen en wellicht zelfs enkele van de overgebleven 16 VRI’s.
Het vervangingsprogramma loopt momenteel bijna op schema. In het afgelopen jaar zijn wel de prijzen voor het vervangen van VRI’s, alsmede de levertijden van onderdelen fors opgelopen. Door de extra subsidie van het Rijk en de provincie proberen we de financiële consequenties zoveel mogelijk op te vangen. Bij de vervanging worden waar mogelijk ook verbeteringen aangebracht voor de doorstroming of oversteekbaarheid van (fiets)verkeer, zoals verbreding van fietsstroken of aanpassing van kruispunten.
Daar waar kan passen we camera’s toe om het verkeer te detecteren. Daarmee is een fysieke lus in de weg niet meer nodig en dat maakt het toekomstig onderhoud aan de weg eenvoudiger en efficiënter.
Projecten Investeringsimpuls Fysieke Infrastructuur, uitgevoerd in 2022
Deze projecten zorgen voor beter en veilig fietsverkeer dan wel een betere doorstroming in de stad:
- F35, tracé Wierdensestraat (gedeelte ROC - Nieuwstraat).
- Fietspad Brugstraat tussen H. Dunantstraat en Noordikslaan. Hiermee wordt de huidige oversteek bij de brandweerkazerne sterk verbeterd.
- Largas H.Roland Holstlaan.
- Aanpassing kruispunt H. Roland Holstlaan – zuidelijke afrit A35 – toegangsweg Kees Smit.
- Hospitaalweg, verkeersveiligheidsvoorzieningen met verbetering voor het fietsnetwerk.
Projecten in uitvoering/voorbereiding genomen in 2022, gereed in 2023.
- F35, gedeelte E. ten Catelaan - ROC.
- Fietspad westzijde van Rechteren Limpurgsingel . Hierdoor hoeven fietsers niet onnodig de drukke singel over te steken. Hiervoor is ook rijkssubsidie verkregen.
- Camerahandhaving binnenstad.
Daarnaast zijn in 2022 studies gedaan naar de mogelijke maatregelen die uitgevoerd moeten worden bij een tweetal projecten van de Investeringsimpuls. Dit zijn :
- H. Roland Holstlaan 2 e fase (gedeelte Nijreessingel – A35). Uitvoering 2024/2025
- Van Rechteren Limpurgsingel, studie naar verkeerskundige oplossingen. Uitvoering nog niet bekend.
Openbare verlichting:
In 2019 is besloten tot het versneld omvormen van een groot deel van de openbare verlichting naar LED-verlichting. In totaal betreft het 11.333 verlichtingsarmaturen in de periode 2020 tot en met 2023.
Op dit moment hebben we ca. 7.500 armaturen vervangen waarvan een klein deel nog in uitvoering gaat in 2023.
We zijn in 2022 iets achterop schema geraakt door langere levertijden van materiaal, capaciteit en overgang naar een nieuwe onderhoudsaannemer. In 2023 verlenen we opdracht voor het resterende deel en de uitvoering daarvan loopt waarschijnlijk door in een deel van 2024.