3.5.8 Huisvesting
In 2022 zijn er vier huisvestingssporen nader uitgewerkt.
- Hybride werken
- Nieuwbouw Dagelijks Beheer
- Huisvesting wijkaccommodaties
- Huisvesting wijkteams
Hybride werken
Na corona is er zowel binnen Almelo als landelijk een discussie gestart om het traditionele werkplekconcept meer toekomstbestendig vorm te geven. Op basis van een uitgevoerde enquête, de ervaringen met betrekking tot thuiswerken in de coronatijd en de visie op hybride werken is in 2022 een nieuw werkplekconcept ontwikkeld. Op basis van het werkplekconcept is een voorstel ontwikkeld om de kantooromgeving meer toekomstbestendig te herinrichten. Hierin staat zowel de inzet en het vormgeven van multifunctionele ruimtes centraal alsook samenwerken, kennisoverdracht en ontmoeten. Ook worden de mogelijkheden voor hybride vergaderen verder geoptimaliseerd. Daarmee is dit strategisch huisvestingsspoor opgenomen en uitgewerkt binnen de reguliere bedrijfsvoeringstaken. Concreet zijn de volgende aspecten opgeleverd.
Thuiswerken
- Faciliteiten voor thuiswerken (bureaustoel/schermen en thuiswerkvergoeding) zijn uitgeleverd/gerealiseerd.
- Werkplekonderzoeken worden aangeboden en de hulp van arbodeskundigen kan worden ingeschakeld indien noodzakelijk/gewenst.
Herinrichting kantoorconcept
- Het voormalig bedrijfsrestaurant is omgeturnd naar een multifunctionele ruimte met een warme uitstraling en aantrekkingskracht om elkaar te ontmoeten. Tevens zijn extra overleg- en ontmoetingsruimtes gerealiseerd om sneller en integraler samen te werken aan maatschappelijke en politieke vraagstukken.
- De 19 e verdieping is aangepast naar een meer representatieve ontvangst- en inspiratieruimte die multifunctioneel en meer efficiënt kan worden ingezet.
- De “toren” wordt opnieuw heringericht waarbij de aantallen primaire werkplekken gebaseerd zijn op een werkplekfactor van 0,5 fte. Tevens wordt met de voorzieningen in de multifunctionele ruimtes en met thuiswerken een meer complete werkomgeving gefaciliteerd voor onze medewerkers.
Nieuwbouw Dagelijks Beheer (gemeentewerf)
In februari 2022 heeft de gemeenteraad een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld voor de nieuwbouw van de huisvesting van dagelijks beheer (nieuwe gemeentewerf). Daarmee is dit strategisch huisvestingsspoor omgezet naar een regulier uitvoeringsproject. In het tweede kwartaal van 2022 is gestart met milieuonderzoeken, asbestonderzoek, flora- en faunaonderzoeken en de toetsing aan de stikstofrichtlijnen. Parallel hieraan is het concept programma van eisen opgesteld. Het programma van eisen is met de gebruikers afgestemd en er hebben referentiebezoeken plaats gevonden bij andere gemeenten in Overijssel. Dit heeft geleid tot een bijstelling van het programma van eisen. Dit is gevisualiseerd en met de betrokken werkgroepen besproken. Op basis het concept programma van eisen heeft in het vierde kwartaal een financiële doorrekening plaats gevonden. Dit geeft geen aanleiding tot een bijstelling van het beschikbaar gestelde voorbereidingskrediet.
De impact van het programma van eisen is ook besproken met Twentemilieu. De huisvesting van Twentemilieu voldoet niet meer aan de huidige eisen ten aanzien van arbo en duurzaamheid. Daarmee liggen er mogelijkheden om de huisvesting te combineren met de bestaande nieuwbouw en het gehele terrein opnieuw in te richten. Hiermee kan een efficiencyslag worden doorgevoerd en kan een oplossing worden gevonden voor de mobiliteitsproblematiek bij het wegbrengen van afval. Naar aanleiding van deze afstemming heeft Twentemilieu de nadrukkelijke wens uitgesproken om mee te liften met de nieuwbouw. Twentemilieu is bereid om hiertoe een langdurig huurcontract aan te gaan. In de eerste helft van 2023 worden de wensen van Twentemilieu met betrekking tot de huisvesting en herinrichting van de milieustraat in relatie tot circulariteit in beeld gebracht, inclusief de financiële consequenties. Na afronding van dit onderzoek wordt deze afweging en (consequenties voor het) programma van eisen ter besluitvorming voorgelegd aan het college en de gemeenteraad.
Huisvesting wijkaccommodaties
In 2022 is een onderzoek uitgevoerd naar de wijkaccommodaties. De wijkaccommodaties hebben binnen de wijken een belangrijke rol voor inwonersinitiatieven en voor ketenpartners die hun dienstverlening op deze wijze dichtbij de inwoners kunnen uitvoeren. In het onderzoek is gekeken hoe het beheer en de exploitatie van de wijkcentra wordt vormgegeven, welke activiteiten daar vanuit de wijkopgaven zouden moeten plaatsvinden, de eigendomsverhoudingen van panden, en welke panden respectievelijk de functie van wijkaccommodatie en van buurthuis hebben. Daarbij is ook gekeken naar de subsidies die wij als gemeenten verstrekken aan de wijkcentra en/of stichtingen. Vanuit wijkgericht werken is per wijk in beeld gebracht wat de belangrijkste wijkopgaven zijn.
Het onderzoek naar de wijkaccommodaties en het formuleren van de wijkopgaven hangt nauw met elkaar samen, omdat de wijkaccommodaties een centrale rol kunnen spelen bij het realiseren van initiatieven en maatschappelijke opgaven. Op basis van de input heeft het college een bestuurlijke opgave en richting geformuleerd. Deze richting wordt vertaald naar een visie voor wijkaccommodaties en buurthuizen waarbij tevens een eenduidig kader voor beheer, exploitatie en subsidies wordt opgesteld. De verwachting is dat zowel de visie als het kader in het derde kwartaal van 2023 ter besluitvorming kunnen worden voorgelegd aan het college en de gemeenteraad.
Huisvesting wijkteams
De huisvesting van de wijkteams is afhankelijk van de evaluatie van de wijkgerichte toegang. Er is een enquête uitgevoerd onder de betrokkenen, het onderzoek wordt naar verwachting in het derde kwartaal van 2023 afgerond. Daarmee is er tevens inzicht in het aantal wijkteams en het programma van eisen voor de huisvesting. Op basis daarvan kan vastgesteld worden in hoeverre de wijkteams, die op dit moment nog niet in een bestaande wijkaccommodatie zijn geïntegreerd, alsnog gecombineerd kunnen worden met bestaande wijkaccommodaties in de wijken.