3.5.11 Frauderisico’s en continuïteit
Frauderisico's
De laatste jaren ontstaat er steeds meer aandacht voor fraude en fraudebewustzijn. Bij fraude gaat het om opzettelijke handelingen door één of meerdere personen binnen de gemeente, waarbij gebruik wordt gemaakt van misleiding teneinde een onrechtmatig of onwettig voordeel te behalen. Een voorbeeld is het betalen van valse facturen waarbij één of meerdere personen binnen de gemeente betrokken zijn. Dit type fraudes worden niet opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording.
Vanaf het boekjaar 2022 zal de accountant in zijn controleverklaring meer aandacht besteden aan fraude en fraudebewustzijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om de risico-inschatting ten aanzien van frauderisico's en de door gemeenten verrichtte werkzaamheden om fraude te voorkomen en op te sporen. Op het moment dat eventuele fraudegevallen financieel omvangrijk zijn, dan zijn deze fraudes onderdeel van de getrouwheidsverklaring die de accountant afgeeft.
De fraude-risico’s maken integraal onderdeel uit van ons risicomanagement. Er is echter nog geen sprake van een schriftelijke frauderisicoanalyse, waarbij ook expliciet aandacht is voor de drie fraude-elementen, gelegenheid, druk en rationalisatie. De gemeente Almelo gaat vanaf het tweede kwartaal van 2023 uitvoering geven aan het opzetten van een frauderisicoanalyse. De gemeente zal de resultaten hiervan vanaf boekjaar 2023 toelichten in de paragraaf bedrijfsvoering.
Continuïteit
De jaarrekening is opgesteld op basis van een continuïteitsveronderstelling. Bij het opmaken van de jaarstukken hebben wij de risico’s met betrekking tot de continuïteit geëvalueerd aan de hand van de, tot het moment van vaststellen van de jaarstukken, beschikbare informatie waaronder de begroting en de financiële kengetallen inclusief de weerstandsratio.
De gemeente beschikt over (meer dan) voldoende weerstandsvermogen om de onderkende risico’s op te vangen. Voorts laat de liquiditeitsprognose zien dat wij in staat zijn om in voldoende mate aan onze directe betalingsverplichtingen te voldoen. De gemeente Almelo beschikt over een structureel en reëel sluitende begroting voor 2023. Op basis van de Perspectiefnota 2024-2027 zal er ook in de jaren 2024 en 2025 naar verwachting sprake zijn van een sluitende begroting. Voor de periode vanaf 2026 geldt dat de meerjarenraming op dit moment nog een tekort laat zien. Gelet op de onzekerheid ten aanzien van de gemeentefinanciën vanaf 2026 monitoren wij dit tekort met verscherpte aandacht binnen onze P&C-cyclus. Waar nodig zullen daarbij tijdig maatregelen worden getroffen, zodanig dat er ook op langere termijn sprake is van een reëel en structureel sluitende meerjarenbegroting.
Op basis hiervan nemen wij het standpunt in dat er thans geen materiële onzekerheid dan wel onzekerheid bestaat rond het voortbestaan van de gemeente. In aanvulling hierop merken wij op dat de continuïteit van gemeentelijke overheden in zijn algemeenheid nimmer in het geding is, gelet op het vangnet zoals omschreven in artikel 12 van de Financiële-verhoudingswet (Fvw).