2.1.1.1 Wat hebben we bereikt?
Doel: In 2022 recreëren en winkelen meer inwoners en bezoekers in de binnenstad van Almelo.
- Groei van het aantal bezoekers per week van het centrum met 7.000 ten opzichte van 2018 (80.000)
Bereikte resultaten in 2022:
In 2022 is er sprake van een daling van het aantal weekbezoekers aan de binnenstad ten opzichte van 2021, 49.100 vs 57.800. Het lage aantal weekbezoekers kan in verband met de coronamaatregelen van begin 2022 gebracht worden. Tegelijkertijd overtreft het aantal weekbezoekers 2022 wel het coronajaar 2020 (41.700).
Doel: In 2022 staan minder winkels en panden leeg in de binnenstad van Almelo
- 0 m 2 winkelvloeroppervlak staat leeg in het nieuwe kernwinkelgebied van de binnenstad (2018: 2.900 m 2 )
- Maximaal 6.000 m 2 winkelvloeroppervlak staat leeg in de stadskwartieren en transformatiemilieus (2018: 12.160 m 2 )
Bereikte resultaten in 2022:
In 2022 staat in het kernwinkelgebied slechts 952 m2 winkelvloeroppervlak leeg. In de stadskwartieren en transformatiemilieus bedraagt de leegstand 5.843 m2. De totale leegstand in de binnenstad bedraagt derhalve 6.795 m2. De cijfers zijn gebaseerd op een meting van midden 2022, inmiddels is de leegstand nog verder afgenomen. Komend van een totaal aantal leegstaande meters winkeloppervlak van 18.563 m2 in 2019, bedraagt de afname 11.768 m2.
Note: opgemerkt moet worden dat het Havenblok à 2.790 m 2 winkelvloeroppervlak (2018) niet meegerekend wordt, omdat het gebied deel uitmaakt van de ontwikkelopgave Stadskade en daarom niet heringevuld wordt voor nu.
Doel: In 2022 kent de binnenstad betere activiteiten op het gebied van cultuur, vrije tijd en sport met meer maatschappelijk-economische waarde
- Almeloërs waarderen het evenementenaanbod in de binnenstad gemiddeld met een 7,0 (2017: 6,8)
- Almeloërs waarderen het cultuuraanbod in de binnenstad gemiddeld met een 7,0 (2017: 6,7)
Bereikte resultaten in 2022:
Uit de binnenstadspeiling die in december 2022 is uitgevoerd, blijkt dat de waardering van het evenementenaanbod, na de laagste score afgelopen jaar (6,3), weer is gestegen naar 6,8. Eenzelfde trend is waarneembaar bij de waardering van het culturele aanbod. Deze is gestegen van 6,5 (2021) naar 6,7 in 2022.
Doel: In 2022 is de binnenstad van Almelo aantrekkelijker, veiliger en gastvrijer met betere parkeermogelijkheden
- Almeloërs waarderen de sfeer en gezelligheid in de binnenstad gemiddeld met een 6,5 (2017: 6,0)
- Almeloërs waarderen de veiligheid in de binnenstad gemiddeld met een 7,0 (2017: 6,7)
- Almeloërs waarderen de parkeermogelijkheden voor auto’s in de binnenstad gemiddeld met een 7,0 (2017: 6,7)
- 60 procent van de Almeloërs vindt de term ‘gastvrij’ van toepassing op de binnenstad (2017: 48%)
Bereikte resultaten in 2022:
Uit de binnenstadspeiling blijkt verder dat Almeloërs de sfeer en gezelligheid in de binnenstad waarderen met een 6,5. Deze doelstelling is gerealiseerd. De waardering steeg van 6,1 in 2017 naar 6,8 in 2019 en 2020. Het jaar 2021 werd gewaardeerd met een 6,5. Ook hier heeft corona naar alle waarschijnlijkheid een negatieve invloed op de waardering gehad.
De waardering van de veiligheid in de binnenstad wordt de laatste twee jaar gewaardeerd met een 6,7. We zien ook hier dat 2019 en 2020 beter werden gewaardeerd met respectievelijk een 7,0 en 7,1.
De waardering van de parkeervoorzieningen voor auto's is relatief stabiel gedurende de laatste jaren. In 2022 werden de parkeermogelijkheden voor auto's gewaardeerd met een 6,6.
Meer mensen beoordelen de binnenstad als gastvrij. We zien een geleidelijke stijging gedurende de laatste jaren, komend van 47% in 2016 tot 61% in 2022. Deze doelstelling is gerealiseerd.
Doel: In 2022 zijn er meer bedrijven in de binnenstad van Almelo gevestigd met meer omzet
- Het aantal bedrijven in de binnenstad groeit tot 706 (2017: 672)
Bereikte resultaten in 2022:
Uit de meest recente cijfers (2022) blijkt dat er in de binnenstad 810 bedrijven gevestigd zijn. Hiermee is de doelstelling van het programma gehaald.