Programmaverantwoording

Programmaplan

2.1.7.2 Wat hebben we gedaan?

Activiteit: Kerninstrumenten:

Omgevingsvisie :   

  • uitwerken beleidsproces omgevingsvisie: het actueel houden van dit koersdocument
  • onderzoeken welke thema’s of wijken uit de omgevingsvisie afzonderlijk uitgewerkt moeten worden in een Omgevingswet programma

Uitvoering 2022:
Op dit moment beschikken we over een actuele omgevingsvisie. Vanwege n ieuwe digitale vereisten* die in 2022  duidelijk zijn geworden en actuele  ontwikkelingen moet d eze visie geactualiseerd worden, hiervoor hebben we tot 2029 de tijd. Naar verwachting wordt in 2023 door de nieuw gevormde eenheid Stedelijke ontwikkeling een voorstel gedaan over het actualiseren van de Omgevingsvisie. Dan kan ook verder gekeken worden naar de niet verplichte programma’s onder de Omgevingswet en zal bestuurlijke besluitvorming hierover plaatsvinden.
*Onze visie is in pdf  gepubliceerd, de nieuwe geactualiseerde visie zal in de Standaard voor officiële publicaties (STOP) en Toepassingsprofielen voor omgevingsdocumenten (TPOD) moeten worden gepubliceerd.

Herijking bestaand beleid:

  • bepalen welke onderdelen van het huidige beleid kunnen vervallen en welke opgenomen moeten worden in het omgevingsplan.

Uitvoering 2022:
Ten behoeve van de Omgevingsvisie en het omgevingsplan zijn de bestaande beleidsdocumenten geïnventariseerd. Hierbij is gekeken welke beleidsdocumenten het fysieke domein geheel raken en welke documenten deels van toepassing zijn. De beleidsdocumenten die de fysieke leefomgeving raken zijn van toepassing verklaard op de Omgevingsvisie. Gestart is met het beoordelen van de inhoud en de toepasbaarheid van dit beleid in het omgevingsplan. Daarnaast zijn de documenten gescand op integraliteit en actualiteit. Gelet op de grote hoeveelheid beleidsdocumenten, soms conflicterend met elkaar en diverse maatschappelijke ontwikkelingen, zal dit proces ook in 2023 doorgaan, onder verantwoordelijkheid van de vakafdelingen.

Omgevingsplan: De omgevingsvisie en de programma's worden vertaald in juridische regels voor het omgevingsplan. Er komt één omgevingsplan voor de gehele gemeente.

Uitvoering 2022:
In 2022 voerden we de volgende activiteiten uit ter voorbereiding op het omgevingsplan: 

  • Opstellen Verordening op de gemeentelijke adviescommissie Ruimtelijke kwaliteit & Monumentenzorg, gemeente Almelo 2022, vast te stellen, vastgesteld 24 mei 2022;
  • Opstellen Erfgoed verordening Almelo 2022, vastgesteld 24 mei 2022;
  • Aansluiting op DSO,  zomer 2022;
  • Opstellen delegatiebesluit Omgevingswet, vastgesteld 29 november 2022;
  • Opstellen Parapluherziening algemene afwijkingen, vastgesteld 20 december 2022;
  • Uitwerken toepasbare regels.

Verder is op hoofdlijnen bedacht hoe de structuur van het omgevingsplan eruit moet komen te zien en hoe regels geannoteerd gaan worden. Ook wat betreft de toepasbare regels zijn we nu zover dat deze gewijzigd en gepubliceerd kunnen worden en is gestart om de basis indieningsvereisten aan te passen aan de Almelose situatie.
Daarnaast is geoefend met de tijdelijke alternatieve maatregelen. Doordat op een aantal plekken nog een functionaliteit ontbreekt in de DSO-keten is door het rijk een tijdelijk vangnet voor gemeenten gecreëerd, de tijdelijke alternatieve maatregelen (TAMs). Deze TAMs zijn bedoeld om te voorkomen dat de dienstverlening aan inwoners en bedrijven rond vergunningverlening en wijziging van het omgevingsplan stopt bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet en kan een uitkomst bieden indien een ander alternatief, zoals het vergunnen door middel van een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA), niet gebruikt kan worden. In 2023 gaan we verder met de ontwikkeling van het omgevingsplan. Met een transitieplan dat bestuurlijk wordt voorgelegd wordt de planning verder uitgewerkt.

Activiteit: Digitalisering / Digitaal stelsel Omgevingswet (DSO):

  • Aansluiting op digitaal stelsel
  • Implementeren nieuwe software

Uitvoering 2022:

In 2022 zijn we als gemeente officieel aangesloten op het DSO en hebben we een vergunningensysteem dat communiceert met het DSO. Daarmee zijn we technisch gezien voorbereid om een omgevingsplan bekend te maken en vergunningaanvragen te ontvangen. De Omgevingswetsoftware is nog steeds in ontwikkeling. Bij iedere update zijn er weer nieuwe mogelijkheden en komen er andere onmogelijkheden aan het licht.
We blijven dan ook doorgegaan met testen van content. Voor aankomend jaar is het van belang dat meerdere ketentesten gedaan worden van aanvraag tot verlening om te kijken of er sprake is van een werkende keten.
Om juridische regels zichtbaar te maken via de vergunningenchecker in het DSO, moeten toepasbare regels opgesteld worden in de software van de gemeente Almelo. We gaan zoveel mogelijk gebruik maken van de regels die uit de bruidsschat komen.

Activiteit: Dienstverlening, houding en gedrag

Dienstverlening:
Dit spoor kent meerdere resultaten, deze resultaten worden niet in één jaar bereikt. In lijn met de organisatieontwikkeling is dit een traject waar meerdere jaren aan gewerkt wordt.

  • Bestuur en ambtelijke organisatie zijn in staat integraal te denken en te werken vanuit de maatschappelijke opgave
  • Ambtelijke organisatie en bestuur zijn bijgeschoold
  • Integrale procesbeschrijvingen voor de nieuwe instrumenten
  • Serviceformules (intake, omgevingstafel) zijn operationeel; processen zijn transparant voor alle betrokkenen
  • Er is één toegang gerealiseerd voor initiatieven en aanvragen voor de leefomgeving
  • Vergunningaanvragen worden binnen 8 weken afgehandeld
  • In kaart brengen van de consequenties van de Omgevingswet voor de leges

In 2022 zijn de intaketafel en een omgevingstafel na evaluatie verbeterd. Het vooroverleg en integraal denken vooruitlopend op de vergunningverlening is hiermee gestroomlijnd. De werkprocessen ( vooroverleg - vergunningentraject) zijn zo uitgelijnd dat we een vergunning binnen 8 weken kunnen verlenen. Deze werkprocessen kunnen nu ook technisch en inhoudelijk getest worden in ons systeem. De 8 weken termijn wordt wel een uitdaging als sprake is van een ontwikkeling waarvoor het bindend adviesrecht van toepassing is. Een bindend advies moet door de gemeenteraad dan ook binnen deze periode van 8 weken worden gegeven. Binnen de huidige raadscyclus is dit haast onmogelijk. In 2023 wordt een proceshandreiking gemaakt om dit te stroomlijnen.

De legesverordening zou in 2022 worden aangepast aan de Omgevingswet, door het uitstellen van de Omgevingswet was dit in 2022 niet zinvol. In 2023 wordt daarom een vervolg gegeven aan het Omgevingswet- proof maken van de legesverordening. Deze verordening wordt voor inwerkingtreding van de wet vastgesteld door de gemeenteraad.

Houding en gedrag:

  • Bewustwording
  • Kennis
  • Competenties en vaardigheden

Uitvoering 2022:
Er is een opleidingsaanbod uitgevoerd voor zowel inhoudelijke opleidingen als trainingen in bewustwording en andere vaardigheden. Door het uitstellen van de invoering van de wet is in 2022 veel weggezakt wat in 2021 aan scholing is meegegeven. Het is vooral van belang dat per vakdiscipline in 2023 inhoudelijke specialistisch kennis wordt opgedaan.

Participatie en communicatie:

  • Uitwerken participatie door initiatiefnemer in participatiebeleid
  • Uitvoeren communicatieplan

Uitvoering 2022:
Er is in 2022 gestart met een handreiking participatie. Deze handreiking is gereed in 2023.
Over de inwerkingtreding van de Omgevingswet moet gecommuniceerd worden zowel intern als extern. Door de steeds verschuivende inwerkingtreding is het moment van communiceren lastig. Daardoor was afgelopen jaar communicatie over de Omgevingswet beperkt en vooral intern gericht. In 2023 krijgt communicatie over de Omgevingswet een vervolg.

Deze pagina is gebouwd op 10/30/2023 13:44:47 met de export van 10/30/2023 13:39:59