Programmaverantwoording

Programmaplan

2.1.5.2 Wat hebben we gedaan?

De opgaven en strategische doelen van het programma Zorg zijn ondergebracht in een viertal programmalijnen: integrale preventie, intensiveren samenwerking ketenpartners, monitoring en sturing en lobby richting het Rijk. Binnen de programmalijnen worden verschillende projecten, activiteiten en/ of acties uitgezet die een bijdrage leveren aan de vier strategische doelen.

  1. In 2022 redden meer Almeloërs zich zonder hulp van de overheid, zo nodig met steun van naasten;

Uitvoeren preventieagenda
Eind 2021 heeft het college de lokale preventieagenda Van goede zorg naar preventieve gezondheid 2022 vastgesteld.  In het kader van deze agenda zijn twee pilotprojecten uitgevoerd: 1) de businesscase echtscheidingen en 2) de leefstijlmakelaar.
Ad 1: de businesscase echtscheidingen is een pilot project welke later de naam Scheiden zonder schade kreeg. In dit project hebben 11 partners een pact gevormd om gezamenlijk er zorg voor te dragen dat kinderen die een scheiding van ouders/opvoeders meemaken, hier zo weinig mogelijk schade van zullen ondervinden. De ondertekening en verdere uitwerking van het pact vinden in 2023 plaats.
Ad 2: de leefstijlmakelaar is een nieuwe functie, waarbij een onafhankelijke adviseur mensen voor wie een verbetering van leefstijl gewenst is, doorverwijst naar een passend aanbod van bewegen en/of andere leefstijlelementen. Omdat deze functie nieuw is, is in 2022 vooral aandacht besteed aan het verankeren van de functie in het verwijzers-netwerk en aan het creëren van nieuw, laagdrempelig beweegaanbod in de wijk. De leefstijlmakelaar heeft in 2022 58 individuele doorverwijzingen gehad. Daarnaast worden er wekelijks via het beweegaanbod een groeiend aantal mensen gezien (laatste kwartaal 2022 wekelijks 50 personen).
De preventieagenda is bedoeld als een dynamisch document. In 2023 zal aan de hand van het nieuwe programma  Sociaal en Vitaal verdere invulling gegeven worden aan de preventieagenda 2023.

Gecombineerde leefstijl interventie (GLI)
In 2022 zijn in totaal 84 inwoners uit Almelo gestart met een GLI-traject, een langdurig traject voor mensen met overgewicht al of niet in combinatie met een chronische ziekte die hier het gevolg van is. 15 Inwoners hebben meegedaan aan een project voor de  GLI-minima. Omdat er uiteindelijk te weinig belangstelling was voor dit specifieke project, waarbij deelnemers soms al afhaakten voordat er voldoende deelnemers waren om een groep te vormen, is besloten dit project na 2022 niet langer voort te zetten. De reguliere GLI-activiteiten blijven doorgang vinden.

Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG)
In 2022 is het project Jongeren op gezond gewicht verder in uitvoering genomen. Waar mogelijk en gewenst wordt op regionaal niveau samengewerkt met de andere JOGG-gemeenten in Twente. Ook is er een goede samenwerking met de gezondeschool-adviseurs die de GGD in heel Twente inzet. In 2022 is de aandacht vooral gericht geweest op de kinderen tot 12 jaar en hun omgeving. De campagne ‘Wij kiezen groente en fruit’ heeft op 3 scholen voor primair onderwijs in de Ossenkoppelerhoek plaats gevonden. In december 2022 hebben 30 sportverenigingen het convenant Gezonde Sport ondertekend.

Wonen en zorg
De campagne “Later komt snel” is in 2021 gelanceerd met de bedoeling deze op gezette tijden te herhalen. In 2022 is rondom het symposium over Wonen & Zorg Senioren van de COSBO opnieuw aandacht besteed aan het langer zelfstandig thuis wonen. Op de website van de gemeente Almelo is informatie te vinden over langer zelfstandig wonen met links naar handige websites en voorbeelden van inwoners die voorbereid zijn op het ouder worden.
In het afgelopen jaar zijn de mogelijkheden onderzocht om zorgtechnologie te benutten zodat mensen zelfredzaam blijven en langer zelfstandig kunnen blijven wonen. Zo zijn we aangesloten bij de Technologie en Zorg Academie Twente (TZA). De TZA begeleidt bij bewustwording, adoptie, acceptatie en implementatie van zorgtechnologie in de praktijk. De TZA is een coöperatieve vereniging van (zorg) ondernemers, overheid en onderwijs. Door deze samenwerking kan de gemeente Almelo gebruik maken van de dienstverlening, kennis, ervaring en expertise van de TZA, maar ook van de kennis en ervaring van de andere deelnemers. Zo organiseren we samen begin 2023 een scholing voor de wijkteam medewerkers en voor de inwoners informatie dagen in de wijk.
We hebben ons verdiept in landelijke pilots met robotstofzuigers en willen in 2023 hiervoor een pilot in Almelo draaien.
In de wijk Schelfhorst hebben we geparticipeerd in het onderzoek van Top fit Citizens science waarin inwoners van de wijk zelf aan de slag gingen met wat zij nodig hebben om zo lang mogelijk zelfstandig te wonen. Het onderzoek heeft een aantal praktische aanbevelingen opgeleverd. Uit het onderzoeksrapport komt bijvoorbeeld naar voren dat inwoners van de Schelfhorst behoefte hebben aan een informatiepunt in de wijk waar ze terecht kunnen over zorgtechnologie of hulp bij zorgvragen. Met een aantal inwoners van de Schelfhorst zijn we, samen met de wijkregisseur, in gesprek hoe we dit in 2023 concreet met elkaar kunnen vormgeven.
De blijverslening is nog steeds beschikbaar voor inwoners die huis willen aanpassen op de toekomst maar daar zelf onvoldoende middelen voor hebben.

In 2022 hebben we met de corporaties meerjarige prestatieafspraken gemaakt. Daarin zijn o.a. de volgende afspraken vastgelegd

  • Het streven naar een evenwichtige spreiding van specifieke doelgroepen, passend bij de draaglast van wijken en buurten.
  • Afspraken met betrekking tot medische urgentie en woningaanpassingen worden in een Wmo-convenant opgenomen. De ambtelijke voorbereiding hiervan is in 2022 gestart, vaststelling volgt in 2023.
  • Een goede match van vraag en aanbod van Wonen & Zorg.

Onder deze afspraak heeft de gemeente een onderzoek laten verrichten door BMC om de knelpunten in deze match helder te krijgen.
Daarnaast is in 2022 een werkgroep vanuit de corporaties en gemeente aan de slag gegaan met de opgave voor de komende 10 jaar voor wat betreft de 24-uurs psycho-geriatrische verpleeghuiszorg. De uitkomst hiervan is “on hold” gezet vanwege ontwikkelingen in het rijksbeleid (o.a. wijziging in indicatiestelling)
Er is een start gemaakt met een plan voor doorstroomwoningen. In eerste instantie voor 2 woningen in gemeentelijk bezit maar uiteindelijk zullen er woningen van de corporaties beschikbaar komen voor inwoners die in afwachting van definitieve huisvesting alvast kunnen uitstromen uit de (dure) voorziening.
Er is een start gemaakt met een onderzoek naar de mogelijkheden van zogenaamde paradijsvogelwoningen.
Er is onderzoek gedaan naar nut en noodzaak om ouderen te stimuleren om te verhuizen naar een meer voor de leeftijd geschikte woning om op deze manier toekomstige zorgkosten te voorkomen of in ieder geval uit te stellen maar ook om op deze manier meer woningen beschikbaar te krijgen voor andere woningzoekenden

Coalitie tegen eenzaamheid
De coalitie “ KomErbij Almelo” heeft ook dit jaar op diverse plekken en manieren aandacht gevraagd voor het thema eenzaamheid. De georganiseerde ontmoetingsmomenten, op de eerste zaterdagen van de maand, zijn niet alleen een mooi moment voor mensen die in eenzaamheid leven om elkaar fysiek te ontmoeten, maar helpen ook het thema eenzaamheid onder de aandacht te brengen. Ook is in dit jaar het meldpunt Eenzaamheid Almelo live gegaan.Tijdens de Armoedepact bijeenkomst in maart van dit jaar heeft Wethouder van Mierlo het nummer bekend gemaakt: 085 000 4520.Op een vast moment in de maandelijkse programmering van de lokale radio zijn coalitiepartners in de uitzending om het thema eenzaamheid aandacht te geven. Tijdens de vier ontmoetingsmomenten van het Armoedepact is er aandacht voor de coalitie KomErbij Almelo en het thema Eenzaamheid. Rond kerstperiode heeft de portefeuillehouder vele persoonlijk kaarten geschreven, deze kaarten zijn door de coalitiepartners bij vele Almeloërs gebracht. In december van dit jaar is er samen met het Armoedepact Almelo een conferentie georganiseerd. Daarbij is het thema “Positieve Gezondheid” aan de orde geweest. Aan het einde van het jaar zijn de coalitiepartners gestart met het proces om te komen tot nieuw beleid tegen eenzaamheid voor de komende 4 jaar.

Versterking activiteiten voor thuiswonende mensen met dementie
Samen met stakeholders uit de stad is met een subsidie van ZonMW onderzoek gedaan naar de omvang van de doelgroep thuiswonende mensen met dementie in de stad en in de wijken, naar de aan dementie gerelateerde risicofactoren en waar we in de toekomst rekening mee te houden hebben. Bovendien is een behoefteanalyse uitgevoerd onder de doelgroep en hun mantelzorgers zelf.  Niet alleen hebben we een goed inzicht verkregen in de huidige en mogelijk toekomstige omvang van de thuiswonende mensen met dementie  en de daaraan gerelateerde risicofactoren. Ook hebben we een goed inzicht gekregen in wat de doelgroep zelf graag zou willen. Het project is afgesloten met een plan van aanpak hoe de partners hiermee verder willen. Er is door het project een goede basis van een netwerk ontstaan van waaruit de daarin geformuleerde acties en ontwikkellijnen uitgevoerd kunnen worden.

Sociale basis op orde
Het project Sociale Basis op orde is in 2022 afgerond. Het project werd samen met BMC uitgevoerd. Het had in aanvang te kampen met de beperkingen die de coronamaatregelen voor de uitvoering met zich meebrachten. De pilot-activiteiten hebben zich hierdoor vooral geconcentreerd in De Riet. De inzichten die het project ons opleverde zullen meegenomen worden in de verdere planvorming rondom Leefbare wijken.

  1. In 2022 ontwikkelen 0- tot 23-jarige Almeloërs hun talenten beter op (voor)scholen;

Project vroegtijdige schoolverlaters/Twentse belofte
Conform het plan van aanpak vanuit de Twentse Belofte voor de uitvoeringsperiode 2020 -2024, is er ook in schooljaar 2021-2022 extra ingezet op het terugdringen van het aantal Vroegtijdig schoolverlaters (Vsv’ers). Daarbij zijn de succesvolle delen vanuit dit plan van aanpak ook in 2022 voortgezet.

Schoolgericht maatschappelijk werk (SGMW)
In 2022 zijn 370 kinderen geholpen door het schoolmaatschappelijk werk.
Wat betreft het schoolmaatschappelijk werk voor kinderen die Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE) ontvangen in het Integraal Kind Centrum (IKC) zijn de schoolmaatschappelijk werkers bereikbaar voor consult en advies. Ook sluiten ze aan bij voorschoolse-ondersteunings-teams samen met de jeugdverpleegkundige van GGD, orthopedagoog vanuit samenwerkingsverband en intern begeleider in de voorschool. Waar nodig wordt advies gegeven over ondersteuning binnen voorliggende voorzieningen van Avedan, andere organisaties gericht op preventie of, als dit niet toereikend is, bij het wijkteam van de gemeente.
Door helderheid over de inzet (personen en proces) van het schoolmaatschappelijk werk op scholen weten scholen de schoolmaatschappelijk werkers goed te vinden. Bijvoorbeeld als er iets speelt in de klas of als de groepsdynamiek ingewikkeld is. Dankzij de gelden vanuit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) kon de inzet vergroot worden. Dat is heel positief, omdat we zo meer leerlingen bereiken. Kinderen en jongeren staan onder druk. Ze kampen vaak met een negatief zelfbeeld en missen sociale vaardigheden. Om de overgang van groep 8 naar de middelbare school te vergemakkelijken wordt het programma On The Road aangeboden. Dit voorkomt veel startproblemen in het voorgezet onderwijs. Goed van school gaan draagt bij aan succesvol zijn in de brugklas. 

Praktijkondersteuners huisartsen (POH)
In 2022 is de inzet van POH jeugd geëvalueerd en is gekozen voor voortzetting. De waarde zit hem vooral in goed doorverwijzen naar passende zorg voor het probleem van de inwoner, waarbij we er samen vroegtijdig bij zijn wanneer een probleem nog klein is. Gezien de successen is in 2022 ook gestart met het invoegen van onze intaker bij de huisartsen. Deze pilotvorm is landelijk gestart om nog laagdrempeliger in te kunnen voegen naar de inwoner.

Jeugdhulp in het onderwijs en kinderopvang
Op zorgintensieve scholen wordt het onderwijs aan leerlingen mede mogelijk gemaakt door aanvullende/ondersteunende jeugdhulp in de school. In 2022 hebben we verder gewerkt aan een collectief jeugdhulp arrangement voor twee scholen voor speciaal onderwijs. Dit doen we uiteraard samen met de scholen, de uitvoerende jeugdhulppartners en de andere gemeenten waar kinderen wonen die op deze scholen zitten. Met het collectief jeugdhulp arrangement financieren we basisjeugdhulp voor alle leerlingen op de school. Hierdoor wordt het voor de jeugdhulpaanbieder mogelijk om groepsgewijze ondersteuning te bieden. De nieuwe werkwijze gaat uit van groepsgewijze ondersteuning waar het kan en individuele ondersteuning waar het moet. We verwachten met de pilots eerder ondersteuning te kunnen bieden, waardoor de duur van de ondersteuning en/of de behoefte aan specialistische jeugdhulp verminderd kan worden.
In mei 2022 heeft Almelo een voorbereidend besluit genomen om de pilots, in overleg met alle betrokken gemeenten, verder vorm te geven. Daarna hebben beide jeugdhulpaanbieders hun subsidieaanvraag voor de pilots ingediend. De aanvragen zijn met alle betrokken gemeenten besproken en hebben geleid tot inhoudelijke aanpassingen van de subsidieaanvragen. De overige betrokken gemeenten besluiten begin 2023 of ze meedoen aan de pilots en de gemeente Almelo mandaat verlenen om de rol van subsidieverlener, penvoerder en begeleider van de pilots, mede namens hen, uit te voeren. We verwachten het tweede kwartaal van 2023 te kunnen starten.

In Almelo voert jeugdhulpaanbieder Jarabee in gebouw de Rietpluim de dagbehandeling voor kinderen van 2 tot 4 jaar uit. In het verlengde van de aanpak van jeugdhulp in het onderwijs hebben we onderzocht of deze jeugdhulp ingevoegd kan worden in de reguliere kinderopvang. Samen met Jarabee zijn alle kinderopvangorganisaties benaderd om mee te denken over de mogelijkheden voor invoeging van de dagbehandeling in de kinderopvang. We noemen dit de kinderdagverblijf+. De kinderopvangorganisaties waren erg enthousiast over het feit dat de gemeente het belang van opvang ook voor kinderen met een grotere zorgvraag onderkent. Door alle organisaties is de wens van inclusieve kinderopvang onderschreven. Niet alleen kunnen kinderen daardoor met elkaar opgroeien, ook biedt het de mogelijkheid dat ze over kunnen stappen naar een reguliere groep. Eventuele broertjes of zusjes kunnen naar dezelfde opvang. Ook voor ouders is het laagdrempelig om de kinderen naar het kinderdagverblijf te brengen i.p.v. naar dagbehandeling.
Inmiddels hebben we een kinderopvangorganisatie bereid gevonden om verder vorm te geven aan de inclusieve kinderopvang. Deze plannen worden in nauwe samenwerking met Jarabee verder uitgewerkt. Vooruitlopend op de implementatie van kinderopvang+ is de Subsidieregeling Kinderopvang Plus, gemeente Almelo 2023 alvast vastgesteld.

Kansrijke Start/nu niet zwanger/jonge moederwerk
In 2022 hebben we t/m 15 november 31 Nu Niet Zwanger trajecten geregistreerd. Inmiddels zijn er in Twente (binnen Twente doen Almelo, Hengelo en Enschede mee) 26 aandachtsfunctionarissen geschoold. Een aantal betrokken organisaties werkt regionaal. Daarmee hebben we een mooie start gemaakt om het programma breder te borgen.
Het maandelijks overleg kwetsbare zwangeren functioneert goed. In 2022 zijn er 41 moeders uitgestroomd. Er zijn zo’n 45 nieuwe aanmeldingen binnen gekomen. In totaal waren er in december 2022, 127 moeders in begeleiding bij het Jonge moeder werk. In oktober/november waren er zorgen of we alle kwetsbare zwangeren voldoende begeleiding konden bieden. In het overleg waar de verloskundigen, JGZ, sociaal wijkteam, ZGT en jonge moederwerk samen de situaties bespreken, zijn daar gezamenlijk keuzes in gemaakt, zodat geen enkele kwetsbare zwangere buiten boord zou vallen. Doelstelling van dat overleg is om met elkaar de kwetsbare zwangeren passende begeleiding te bieden op alle leefgebieden. Van deze nieuwe aanmeldingen was 1/3 jonger dan 23 jaar en 2/3 ouder dan 23. De problematiek was in de zwangerschap vooral psychisch (eenzaamheid, angststoornis) en praktisch (geen huis, geen inkomen). Opvallend was het aantal anderstalige zwangeren. Hiervoor is de samenwerking gezocht en gevonden met het Taalpunt.
Vanuit het coalitie programma zijn er middelen om de aanpak Kansrijke Start te borgen. Dit betekent dat inzet van het Jonge Moederwerk, prenatale huisbezoeken en het programma NNZ voort kunnen worden gezet. Om de winst van Kansrijke Start goed te borgen is dit onderdeel van het uitvoeringsplan Het jonge kind dat in 2023 begint.

Rijke schooldag
De gemeente Almelo is samen met onze lokale coalitiepartners (schoolbesturen: OPOA, PCO-NT, Varietas, kinderopvang: stichting Varietas en Humankind, Avedan) geselecteerd als voorloper binnen het drie schooljaren durende programma “School en Omgeving” (schooljaren 2022-2023 t/m 2024-2025) vanuit het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De penvoerder van de coalitie, OPOA, ontvangt hiervoor jaarlijks een omvangrijke bijdrage, te besteden aan het intensiveren, doorontwikkelen en/of uitbreiden van ons huidige programma voor de verrijkte schooldag, IKC Actief.
We zijn in 2022 gestart met het uitbreiden van onze aanpak  tot:

  • Uitbreiding in uren: een wekelijks aanbod gedurende schoolweken op en in de nabijheid van 8 basisscholen;
  • Uitbreiding in doelgroepen: het aanbod ook voor de groepen 1 en 2 toegankelijk maken en de BSO integreren in de aanpak door het laten deelnemen van de BSO-kinderen als ook het aanbod op de BSO locaties te organiseren ;
  • Uitbreiding van activiteiten: het aanbod uitbreiden met activiteiten vanuit de bibliotheek en Heracles;
  • Verbetering van de kwaliteit: de activiteiten beter laten aansluiten bij de wensen vanuit de verschillende deelnemende scholen..
  1. In 2022 komt de gemeente Almelo beter uit met de Rijksmiddelen voor WMO en Jeugd;

 
Aanvullende Rijksmiddelen gemeentefonds
Het Rijk en de VNG afspraken hebben gemaakt over financiële compensatie van gemeenten. Dit naar aanleiding van de arbitragezaak over extra middelen jeugdhulp. Het Rijk heeft in 2022 ongeveer 1,3 miljard euro aanvullend beschikbaar gesteld in het gemeentefonds

Regionale samenwerking
Voor de regionale samenwerking geldt: “samen waar moet, lokaal waar kan”. Wij blijven een positief kritische houding hanteren richting het samenwerkingsverband Samen Twente. Voor een deel van de taken wordt de regionale samenwerking als meerwaarde gezien, omdat dit een regionaal en soms ook bovenregionale aanpak vraagt.
De GGD is voor ons een belangrijke uitvoeringsorganisatie binnen het sociaal domein. In 2022 en voorgaande jaren heeft deze organisatie onder meer een bijdrage geleverd aan de volgende programmagerelateerde activiteiten:

  • prenatale thuisbezoeken en hulpverlening in kader van “een kansrijke start”;
  • het project Nu niet zwanger;
  • inzet bij Loes;
  • regio coördinatie en facilitering Jongeren op gezond gewicht (JOGG);
  • advisering gezonde school aanpak via gezonde schooladviseurs;
  • preventieactiviteiten rondom alcohol en drugs;
  • monitoring van gezondheid en welbevinden jongeren en volwassenen (jongerenmonitor en volwassenenmonitor);
  • rapportage over luchtkwaliteit in Overijssel

2022 is ook het jaar geweest waarin het algemeen bestuur van Samen Twente heeft moeten besluiten om de ontwikkeling van het GGID te stoppen. Op dit moment wordt de evaluatie hiervan in gang gezet. De resultaten hiervan worden met de raad gedeeld als deze bekend zijn in 2023.

De samenwerking binnen de Twentse Koers, waarin alle Twentse gemeenten, Samen Twente, de provincie Overijssel en Menzis meedoen, heeft zijn vervolg gekregen in 2022. In dat jaar werden onder meer de volgende projecten onder andere in Almelo uitgevoerd:

  • Sam Sam (geldzorgen in de huisartspraktijk);
  • Nationale diabetes challenge;
  • netwerk overgang WLZ;
  • een onderzoek naar de behoeftes en mogelijkheden bij de oudere inwoners van Twente op het gebied van gezond en zelfredzaam oud worden;
  • dashboard ouderen en dashboard GGZ op gemeente- en wijkniveau;
  • projecten op het terrein van leefstijl en gezondheid zoals GLI en valpreventie.

In maart 2022 is de regiovisie Jeugdhulp Twente vastgesteld door de Raad, net als in de overige 13 gemeenten. De regiovisie Jeugdhulp geeft een basis voor de regionale samenwerking op het gebied van Jeugdhulp, met als vervolg de regionale inkoop Jeugdhulp. Almelo heeft besloten om een deel van de inkoop, net als voorheen, lokaal te organiseren en op de verplichte onderdelen vanuit de gemeenschappelijke regeling regionaal deel te nemen. Een tweede lijn voortvloeiend uit de regiovisie Jeugdhulp Twente is de samenwerkingsagenda, waarin de 8 leidende principes van de regiovisie verder uitgewerkt worden. In 2022 is tussen de samenwerkende gemeenten en de zorgaanbieders gestart met de aanpak wachttijden. Het vervolg van de samenwerkingsagenda en de aanpak wachttijden wordt verder vormgegeven in 2023. Voor de Wmo hulp en ondersteuning wordt niet deelgenomen aan de regionale inkoop, maar wordt dit lokaal georganiseerd.

In 2022 hebben de Twentse gemeenten samen gewerkt aan de regiovisie Huiselijk Geweld en Kindermishandeling en de Aanpak Mensenhandel, in samenwerking met de samenwerkingspartners uit het veld. In januari 2023 worden de definitie versies opgeleverd door de centrumgemeente Enschede en in het voorjaar van 2023 worden de regiovisie en de aanpak Mensenhandel voorgelegd ter besluitvorming aan de 14 Twentse colleges. In het najaar van 2022 zijn de gemeenteraadsleden van Almelo en de overige 13 gemeenten uitgenodigd voor een informatieve bijeenkomst over de regiovisie en de aanpak Mensenhandel.

Vanuit het regionale expertisenetwerk Jeugd Overijssel is in oktober 2022 het convenant regionale expert team (RET) ondertekend door alle gemeenten in Overijssel, de gecertificeerde aanbieders en zorgaanbieders. Met het convenant hebben wij in samenwerking met de andere gemeenten, GI’s en zorgaanbieders uitgesproken om voor alle jeugdigen met meervoudige en complexe problemen in de provincie Overijssel een passend en tijdige oplossing met de bijbehorende financiering te regelen die aansluit op de hulpvraag. Meervoudige en complexe problemen van jeugdigen worden hiermee een gezamenlijke verantwoordelijkheid die wij niet alleen kunnen oplossen lokaal.

In 2022 hebben de 14 colleges, waaronder Almelo, een besluit genomen over de zogeheten Versterkte aanpak van zorgfraude. Deze aanpak wordt uitgevoerd door de projectgroep aanpak zorgfraude onder het Platform Integrale Veiligheid en Zorg in opdracht van de Bestuurlijke Programmaraad Ondermijning (BPO) en de Bestuurscommissie OZJT/Samen 14 (nu algemeen bestuur GR Gezondheid). De aanpak heeft een looptijd van 3 jaar en loopt tot eind 2024. Doel van de aanpak is een dusdanig beleid en bijbehorende handelwijze vast te stellen dat oneigenlijk gebruik van zorggeld niet meer voorkomt. Dat vereist een gezamenlijk beleid vanuit 14 Twentse gemeenten gericht op het uitsluiten van kwaadwillende aanbieders in het traject voorafgaande aan de gunning en contractering. En heeft mede als gevolg het ontlasten van bonafide zorgaanbieders.
Al sinds 2017 is zorgfraude één van de pijlers op gebied van ondermijning bij het Districtelijk Veiligheidsoverleg (DVO). De aanpak heeft ondertussen al heel veel opgeleverd:

  • een Toolbox Zorgfraude Twente;
  • een Twents Barrièremodel waarmee strengere eisen aan de voorkant gesteld kunnen worden, strengere eisen in het contract, stoplichtmodel-werking; 
  • een Twents kaderPgb-model;
  • een communicatiestrategie;
  • een groeiende focus op zorgfraude;
  • meer personele inzet;
  • betere samenwerking tussen gemeenten, RIEC-ON en externe partijen.
  • het informatieplein Zorgfraude;
  • Een grotere informatiepositie van overheidspartners ten aanzien van malafide spelers, hun netwerken en handelswijze, met als effect  dat in meerdere gevallen geldstromen zijn gestopt, contracten zijn ontbonden, malafide spelers zijn geweerd aan de voorkant, fiscale aanslagen zijn opgelegd en uitkeringen zijn teruggevorderd.

Taakstelling
Om beter uit te komen met de Rijksmiddelen was voor Wmo en Jeugd een taakstelling opgenomen van in totaal 7,52 miljoen euro structureel.  Om deze taakstellingen te realiseren hebben wij de afgelopen jaren drie maatregelenplannen opgesteld. De taakstelling is inmiddels structureel ingevuld, maar we blijven continu bekijken of de zorg doelmatiger en doeltreffender kan worden georganiseerd.

Lobby
Almelo voert de lobby op diverse thema's in samenspraak met onze regio, met de VNG en de G40.

  1. In 2022 krijgen Almeloërs die hierop zijn aangewezen meer doeltreffende zorg en steun die aansluit bij hun behoeften.

Pilots versterking algemeen voorliggende voorziening
In Almelo voeren diverse organisaties naschoolse opvang uit voor kinderen die niet in de buitenschoolse opvang terecht kunnen. De naschoolse opvang valt tot nu toe onder de jeugdhulp. De “Subsidieregeling Kinderopvang Plus, gemeente Almelo 2023” voorziet in de mogelijkheid om Plusopvang, die voldoet aan de vereisten van de Wet Kinderopvang, anders te financieren. Ouders kunnen voor een Bso+ kinderopvangtoeslag aanvragen. In 2022 hebben we met een aantal aanbieders van naschoolse opvang gesproken over omvorming van de opvang tot buitenschoolse opvang Plus. We verwachten dat de eerste omvorming van naschoolse opvang naar Bso+ begin 2023 gerealiseerd wordt.

Integrale ketenaanpak Maatschappelijke opvang
Alleen door inzet op het gebied van wonen, inkomen, daginvulling en sociaal netwerk door alle partners kunnen we in de regio dak- en thuislozen goed opvangen. Dat is de conclusie van het project integrale ketenaanpak MO, dat in 2022 is afgerond. De partners zijn zorgorganisaties, woningcorporaties en gemeenten. Zij hebben afgesproken om de samenwerking en integrale inzet voort te zetten. De maatschappelijke opvang ontwikkelt door onder het motto ‘Herstellen doe je in een huis’. Ook het rijk zet hierop in.
Op 1 november 2021 is er gestart met het monitoren van het aantal mensen dat in de opvangvoorziening van Humanitas Onder Dak en Kadera terecht komt (zonder de (nood)nachtopvang.). Voor de monitoring is ook de groep meegeteld die hier reeds verbleef. Uit de monitoring blijkt dat er sindsdien tot aan december 2022 38 personen in de opvang verbleven, waarvan 27 personen weer zijn uitgestroomd. Eerste voorzichtige conclusie van de monitoring is dat het merendeel relatief snel weer uitstroomt. En dat een klein aantal mensen lang in de maatschappelijke opvang verblijft, maar daarmee wel grote invloed heeft op de doorlooptijden. De monitoring wordt voortgezet en in het voorjaar van 2023 volgt een uitgebreide evaluatie.

Doorbraakmethode
In 2022 is de doorontwikkeling verder ingezet om de methodiek in te bedden in de eigen organisatie. In 2022 is het gelukt om de werkwijze eigen te maken en zelfstandig uit te gaan voeren. In 2023 blijft het doel om de kennis bij de coaches te vergroten en de projectfase volledig af te ronden. De inzichten van De Doorbraakmethode zorgen voor ontwikkelingen, die er uiteindelijk voor zorgen dat er minder doorbraken nodig zijn. Met de uitvoering van De Doorbraakmethode blijven wij zorgen voor perspectief voor de betrokken inwoners én kunnen onze professionals onderbouwd en regelarm maatwerk leveren. Doen wat nodig is, met zowel de inwoners als de gemeentelijke portemonnee in het achterhoofd.

Project Gecertificeerde instellingen (GI)
In het project Gecertificeerde Instellingen werden de verwijzingen beoordeeld die worden gedaan door de gecertificeerde instellingen. De medewerkers van het wijkteam kwamen in samenwerking met de gecertificeerde instellingen tot een passend advies, dat is gekoppeld aan het lokale aanbod in Almelo. Uit de evaluatie is gebleken dat beide partijen deze gezamenlijke aanpak waarderen en het helpt tot een passend advies voor de zorgvrager te komen.Hierbij worden meer dan voorheen de mogelijkheden van algemene of voorliggende voorzieningen mede afgewogen als oplossing. De pilot is omgezet in een reguliere werkwijze. Regionaal zijn er gesprekken om de afstemming met de GI regiobreed op te pakken. 

Doorlopende lijn zorg naar werk
Het doel van deze pilot is om vanuit een doorlopende lijn van zorg (dagbesteding) naar werk een structurele, kwalitatief goede en betaalbare voorliggende voorziening te bouwen voor mensen met een arbeidsbeperking en ontwikkelbaar arbeidspotentieel. Dit op basis van samenwerking vanuit de drie O’s (Overheid, Ondernemers en Onderwijs) en op basis van (financiële) gedeelde verantwoordelijkheid en eigenaarschap. Door deze aanpak is er meer aandacht voor het perspectief van de inwoner, omdat de begeleiding gericht is op ontwikkeling en wordt de inwoner in staat gesteld het maximale uit zichzelf te halen. Tevens ontlasten we de wijkteams door een voorziening te creëren, zonder ingewikkelde beoordelingscriteria voor toekenning en doorverwijzing. En tenslotte werkt het kostenbesparend: we maken afspraken met organisaties, waaronder onderwijs / werkgevers om ook financieel bij te dragen én we besparen op de kosten van geïndiceerde dagbestedingstrajecten. In 2022 hebben we op basis van de opgedane ervaring een belangrijke basis gelegd om deze integrale werkwijze, zowel intern als extern, in 2023 structureel te kunnen borgen binnen de bestaande uitvoeringsstructuur.

Zorg en Veiligheid
De samenwerking op het snijvlak van zorg en veiligheid is in 2022 verder vorm gegeven. Zo hebben de uitvoerend professionals van politie, gemeente en zorgpartijen in een gezamenlijke bijeenkomst kennisgemaakt met de Aanpak voorkomen escalatie (AVE). Dit AVE-model is belangrijk voor het adequaat op- en afschalen in situaties waarbij zorgvragen en veiligheidsrisico’s spelen. Tevens hebben partijen die zijn betrokken bij zorg- en veiligheidsvraagstukken, zoals politie, openbaar ministerie, woningcorporaties en GGZ-instellingen input geleverd op de strategische doelen van het programma Zorg & Veiligheid.

Aanpak laaggeletterdheid
In 2022 zijn we gestart met de implementatie van het Aanvalsplan Laaggeletterdheid. Op alle onderdelen van het plan: ‘vergroten bereik’, ‘begrijpelijke communicatie’ en ‘preventie’, is voortgang geboekt. Een greep uit de resultaten:  een trainingstraject is gestart voor alle intakers, wijk- en werkcoaches voor het herkennen en bespreekbaar maken van laaggeletterdheid; er is intern meer aandacht voor de taalvaardigheid van en begrijpelijke communicatie met klanten en inwoners; met subsidie hebben we een pilot gestart in Ossenkoppelerhoek en De Riet om overdracht van laaggeletterdheid van ouders op hun jonge kinderen te voorkomen; de Bibliotheek op School is/wordt versterkt en verder uitgebreid naar alle scholen voor regulier en speciaal basisonderwijs; er is m.i.v. 2023 structurele beleidscapaciteit voor de versterking van basisvaardigheden.

Deze pagina is gebouwd op 10/30/2023 13:44:47 met de export van 10/30/2023 13:39:59