Programmaverantwoording

Programmaplan

2.1.2.2 Wat hebben we gedaan?

Voor hoofddoel I "Almelo, hier wordt gewerkt" voeren we de volgende projecten en activiteiten uit:

1. Verbeteren van de match op de arbeidsmarkt
Flexibiliteit op de regionale arbeidsmarkt en brede inzet van werknemers blijft belangrijk. Daarom doet Almelo mee in de regionale projecten die beogen de huidige arbeidsmarkt én scholingsstructuur meer in te richten op competentie ontwikkelingen bij onze jeugd en werknemers. Wij blijven in 2022 werkzoekenden en werkenden actief benaderen en helpen om gebruik te maken van het scholingsfonds Twents Fonds voor Vakmanschap. Op deze manier hebben Almeloërs meer kans op werk en kunnen er makkelijker stappen gemaakt worden van de ene naar de andere beroepssector door werknemers die hun baan dreigen te verliezen.

Vanuit het Twents Huis van de Logistiek worden in 2022 nieuwe werkfit trajecten uitgevoerd met als resultaat dat mensen vanuit de bijstand in de logistiek aan het werk kunnen. Daarnaast zijn er de jaarlijkse evenementen zoals de week van de logistiek (om scholieren te interesseren), een marketingcampagne en een platform waar men zich kan oriënteren op werken in de logistiek (indelogistiek.nl).

Een nieuwe ontwikkeling, die ontstaan is door de Corona-crisis, is het regionaal mobiliteitsteam. Het doel is het behoud van werk voor de werkenden in onze arbeidsmarktregio. In de tweede helft van 2021 komt er een uitvoeringsplan waarin duidelijk wordt hoe gemeenten gebruik kunnen maken van de extra inzet van het RMT.

Uitvoering in 2022:
In 2022 heeft Almelo via deelname aan het Twents Fonds van Vakmanschap, het Regionale Mobiliteitsteam (RMT), het Leerwerkloket, het Twentse Huis van de Logistiek, het actieplan ‘Dichterbij dan je denkt’ en het regionale project Leven Lang Ontwikkelen (LLO) ingezet op het verbeteren van de match op de arbeidsmarkt.

Vanuit het Twents Fonds van Vakmanschap zijn er t/m 2022 337 scholingscheques toegekend aan Almeloërs. Almelo heeft daarmee relatief gezien het hoogst aantal toewijzingen per beroepsbevolking van alle Twentse gemeenten. Het RMT is de verbinder van alle bestaande dienstverlening op de Twentse arbeidsmarkt. Via het RMT zijn 40 inwoners uit Almelo begeleid in hun zoektocht ‘van werk naar werk’.

In 2022 is er ook een nieuwe start gemaakt met het uitvoeren van werkfit trajecten voor inwoners met een uitkering en een relatief korte afstand tot de arbeidsmarkt. Deze trajecten hadden een brede uitstroom als doelstelling. In 2022 hebben 49 deelnemers, verdeeld over 5 groepen, deelgenomen aan het programma. Verder is er binnen het project ‘Heracles Werkt’ samen met USG Restart en Heracles Almelo een sport-/re-integratieprogramma gestart voor jongeren met een uitkering en een afstand tot de arbeidsmarkt. Uiteindelijk hebben 12 jongeren deelgenomen aan het programma.

2. Ondersteunen van Almeloërs met bijstand én problematische schulden, bij het vinden van werk.

  • In 2022 gaan we binnen het Schuldenlab Almelo verder met nieuwe en eerder gestarte projecten. Dit betreft onder meer de Doorbraakmethode, Jeugd heeft de Toekomst, Grip op Bewindvoering, Vroegsignalering, Collectief Schuldregelen, de Nederlandse Schuldhulproute, geldlessen in het onderwijs en de implementatie van diverse nieuwe wetgeving binnen het schuldendomein.
  • De Doorbraakmethode wordt in 2022 een structureel instrument, volledig ingebed in de staande organisatie tegen lagere kosten dan voorheen. Dat betekent dat we door kunnen gaan met gelegitimeerd maatwerk, waardoor we snellere oplossingen voor inwoners realiseren. Tegelijk dalen daarmee de uitgaven op Wmo, Jeugdwet en Participatiewet.
  • Met de Nederlandse Schuldhulproute leiden we inwoners sneller toe naar de juiste ondersteuning bij financiële problemen. Hierdoor voorkomen we het verergeren van deze problematiek en dragen we bij aan het gevoel van welzijn van inwoners. Dit is een factor wat bijdraagt aan arbeidsinschakeling of het behoud van werk.
  • Door toepassen van vroegsignalering en het blijven uitbreiden van het aantal signaalpartners kunnen we inwoners met financiële problemen gericht helpen. De schuldenspecialisten zorgen voor een integrale aanpak, waarbij ook werk een belangrijk onderdeel is.
  • Door onderzoek te doen naar het verband tussen arbeidsinschakeling of het behoud van werk versus openstaande schulden, krijgen we meer inzicht in een mogelijk causaal verband. Dit kan aanleiding geven andere keuzes te maken op beleidsmatig gebied.
  • Door al vroeg jongeren te onderwijzen op het gebied van geld, dragen we bij aan het duurzaam voorkomen van financieel ongezond gedrag en het ontstaan van schulden.
  • Grip op bewindvoering moet leiden tot een vermindering van de instroom in bewindvoering en een vergroting van de uitstroom. Maatstaf hierbij is het aantal mensen dat bijzondere bijstand voor bewindvoering kreeg. We streven naar een daling van 15% in 2023 ten opzichte van het aantal begin 2019 (1.150 mensen)

Uitvoering in 2022:

  • Het Schuldenlab heeft uitsluitend gewerkt aan lopende projecten.
  • De Doorbraakmethode is ingebed in de staande organisatie. Dit betekent dat we door kunnen gaan met gelegitimeerd maatwerk, waardoor we snellere oplossingen voor inwoners realiseren. Tegelijk helpt dit om de kosten binnen Wmo, Jeugdwet en Participatiewet te dempen.
  • Ook de Nederlandse Schuldhulproute is gecontinueerd. Inwoners worden via deze site naar de juiste ondersteuning geleid en dat is belangrijk om de juiste hulp, snel te kunnen bieden.
  • Met Vroegsignalering zijn inwoners met financiële problemen gericht en integraal geholpen door de schuldenspecialisten. Het aantal huishoudens waarbij één achterstand bij de signaleringpartners (huur, energie, water en zorgverzekering) wordt gesignaleerd is ongeveer 350 op maandbasis. Deze huishoudens worden per brief benaderd met de vraag of er hulp nodig is. Verder gaat het om ongeveer 40 huishoudens per maand waarbij sprake is van 2 of meer gevallen van achterstand. Deze huishoudens worden, waar mogelijk, thuis bezocht.
  • Het onderzoek naar het verband tussen arbeidsinschakeling of het behoud van werk versus openstaande schulden betrof een nieuw te starten project. Personele mutaties zijn de aanleiding voor een heroverweging.
  • Jongeren hebben geldlessen gehad waardoor we bijdragen aan het duurzaam voorkomen van financieel ongezond gedrag en het ontstaan van schulden.
  • Projecten die vallen onder Grip op bewindvoering zijn gecontinueerd. We verwachten dat het effect van deze projecten een bijdrage levert aan het voorkomen van instroom en het bevorderen van uitstroom uit bewind. We maken hierbij de kanttekening dat er in de afgelopen periode nieuwe factoren zijn ontstaan, zoals bijvoorbeeld de energiecrisis, de oorlog in Oekraïne en de inflatie, waardoor de bijdrage van deze projecten op het gewenste effect lastig te meten is. We zien wel dat bijvoorbeeld in het project Einde Bewind op kleine schaal succes is behaald en dat inwoners zijn uitgestroomd uit bewind.

3. Inzet van alle participatie instrumenten om de kans op werk te vergroten
We voeren de Participatie-wet uit conform het uitvoeringskader 2019-2022:

  • Inclusieve arbeidsmarkt: faciliteren van plaatsingen van mensen met een arbeidsbeperking bij reguliere werkgever.
  • Uitvoering geven aan de verordening maatschappelijk nuttige tegenprestatie die in september 2020 is vastgesteld.
  • Doorontwikkeling van de wijkgerichte uitvoering die in 2020 is geïmplementeerd.
  • Slim investeren in mensen: Met inzet van zowel overheid, onderwijs als betrokkenen zelf, stimuleren we mensen die al langere tijd in de bijstand zitten, weer aan het werk te krijgen. Bijvoorbeeld door te investeren in werkfit trajecten.
  • We gaan extra inzetten op werk voor een uitkering. We willen bereiken dat inwoners vaker met een baan geholpen worden in plaats van met een uitkering.
  • We begeleiding inwoners door actief gebruik te maken van de Werkplein app. Inwoners kunnen door gebruik te maken van deze app eenvoudig op vacatures reageren.

Uitvoering in 2022:

  • We hanteren bij de uitvoering van de Participatiewet het principe 'ieder gewerkt uur telt'. Hiermee maken wij optimaal gebruik van het arbeidspotentieel onder inwoners met bijstand. Dit hebben we onder andere gedaan door inwoners te stimuleren om parttime aan de slag te gaan en door het benaderen van werkgevers om parttime banen te bieden.
  • In 2022 zijn 181 inwoners actief geweest in een garantiebaan. Dit betekent dat die inwoners bij een werkgever zijn geplaatst met een loonkostensubsidie en dat er aan die inwoners extra begeleiding wordt gegeven.
  • Zie voor een uitleg over de tegenprestatie onder activiteit 7.
  • We hebben in 2022 de werkwijze met betrekking tot de aanvraag van bijstand anders vormgegeven. We hebben de intake voor een uitkering veranderd, we richten ons eerst op werk in plaats van op een uitkering. Dit doen we door bijvoorbeeld de inzet van een workshop programma, voorafgaand aan de aanvraag bijstand. Wij hebben hiermee meer inwoners met een inkomensvraag geholpen aan een baan.
  • We hebben in 2022 gebruik gemaakt van een eigen werkfit programma.
  • Inwoners die als gevolg van de coronacrisis afhankelijk zijn geworden van een bijstandsuitkering zijn naar werk begeleid met behulp van het Twenteportaal. In dit portaal konden werkgevers zelf een match maken met de werkzoekenden.
  • Inwoners met een uitkering kunnen in Almelo gebruik maken van de werkplein app. In deze app kunnen inwoners zelf vacatures vinden en worden bijeenkomsten of baantrajecten aangekondigd.

4. Ondersteunen van initiatieven vanuit ondernemers voor banen in de techniek en logistiek.
Techniek en jongeren is al jaren een uitdaging. Onze bedrijven springen om nieuwe aanwas. In 2022 blijven wij een aantal initiatieven ondersteunen, zoals Ontdek High Tech Almelo, Week van de techniek, waarbij ons bedrijfsleven en onderwijsinstellingen samenwerken om de jeugd enthousiast te maken over het werken in de techniek en waarbij ze kennismaken met bedrijven in Almelo uit de (high)tech, chemie, logistiek en bouw.
Het innovatieplatform van Heracles Almelo is volop in beweging. Naast events en vele projecten met studenten, wetenschappers en bedrijven wordt ook gewerkt aan langdurige samenwerkingsverbanden tussen topsport, onderwijs, zorg en bedrijfsleven. Nog altijd is er het hightech-speerpunt en wordt op allerlei manieren gewerkt aan het aantrekken en behouden van technisch talent in de regio, maar ook zijn er speerpunten als veiligheid en hospitality, duurzame leefomgeving en vooral ook vitaliteit & gezondheid. Voor het seizoen 2021-2022 is er de doelstelling het platform verder uit te bouwen, vooral via de genoemde structurele samenwerkingsverbanden.”

Uitvoering in 2022:
Ontdek Hightech Almelo
In 2022 zijn er verschillende activiteiten georganiseerd. Zo werden er op zeven Almelose basisscholen technieklessen aangeboden, waardoor 250 leerlingen in aanraking kwamen met de techniek. Voor alle leerlingen uit 3-HAVO is een Lobbox (LoopbaanOriëntatie en Begeleiding) georganiseerd en alle 342 leerlingen uit 4-HAVO en 4-VWO met een N-profiel hebben deelgenomen aan de Hightech Coded Game. Voor studenten werd in april een running diner georganiseerd met medewerkers van diverse bedrijven. Tijdens de open dag in mei konden alle inwoners een kijkje nemen bij vier van onze hightech bedrijven, met ruim 5000 bezoekers op de laatste open dag. Tot slot werd in 2022 het netwerk Young Professionals Almelo gelanceerd in samenwerking met Ontdek Hightech Almelo. Het netwerk verbindt, inspireert en coacht jonge professionals die werkzaam zijn binnen de hightech bedrijven in Almelo.

Week van de Techniek
Van 31 oktober t/m 4 november 2022 werd, in samenwerking met meer dan 40 bedrijven, de Week van Techniek georganiseerd. Tijdens deze week werden er gastlessen gegeven op de basisscholen in Almelo. Daarnaast openden diverse bedrijven de deuren voor leerlingen van de basisscholen. Door het bedrijfsbezoek ontdekten leerlingen wat ze leuk vinden en werd het werken in de techniek tastbaarder en aantrekkelijker gemaakt.

Het Innovatieplatform Heracles/ Hettrix
In 2022 is er gewerkt aan het verder uitbouwen van het Innovatieplatform Heracles. Er werd een fundament gelegd om vanaf 2023 te kunnen werken met een nieuwe en autonome organisatie: Hettrix. Binnen Hettrix werken onderwijs, overheid, het bedrijfsleven en Heracles Almelo samen aan het behouden, aantrekken en doorontwikkelen van jongeren met een affiniteit voor techniek en technologie. Binnen Hettrix wordt in vier teams/samenwerkingsverbanden gewerkt aan opgaven rondom de vier thema’s duurzaamheid, vitaliteit, talent en trots.

5. Voorkomen van instroom in de bijstand en beperken instroom van buiten Almelo
Via de uitvoering van woonvisie werken we op termijn naar een betere balans in onze woningvoorraad en voorkomen we een aanzuigende werking van mensen die zonder perspectief op een baan zich in Almelo vestigen. In de tweede helft van 2021 vindt besluitvorming plaats over de eventuele uitvoering van de Wet Bijzondere Maatregelen Grootstedelijke Problematiek waarmee voor bepaalde wijken in Almelo een huisvestingsvergunning ingevoerd kan worden.

Uitvoering in 2022:
Besluitvorming over de invoering van Wet Bijzondere Maatregelen Grootstedelijke Problematiek (Wet BMPG) heeft (nog) niet plaatsgevonden. Op basis van verzamelde gegevens zou invoering in Almelo gerechtvaardigd zijn maar vanwege de enorme impact van deze wet is er op 28 september 2021 in een beeldvormend  politiek beraad door RIGO Research en Advies een presentatie gegeven over de (on)mogelijkheden van de wet. Dat beeldvormende politieke beraad heeft nooit een vervolg gekregen in een oordeelsvormend politiek beraad omdat er inmiddels ook andere instrumenten beschikbaar kwamen die minder ingrijpend zijn maar wel hetzelfde effect hebben, bijvoorbeeld de wet opkoopbescherming. Ook bleek dat er in de beoogde wijken nog niet alles is geprobeerd om de leefbaarheid/woonoverlast tegen te gaan met andere maatregelen (De wet BMGP is een ultimum remedium). Tegelijkertijd is vanuit wijkregie gestart met de wijkanalyses om te komen tot een wijkaanpak voor alle wijken in Almelo. De wijkanalyses zijn in de tweede helft van 2022 afgerond en nu wordt samen met RIGO de “instrumentenkoffer” voor de gemeente Almelo gevuld. De Wet BMGP is nog steeds één van de instrumenten en kan, als dat nodig wordt geacht alsnog ingevoerd worden.

6. Intensivering van de uitvoering van het handhavingsbeleid
We hebben een wettelijke verantwoordelijkheid in het toetsen op de rechtmatigheid van de verstrekte uitkeringen. Bij het aanvragen wordt toegezien op de juiste verblijfplaats, inkomsten uit andere bronnen en de vermogenssituatie. Wij onderzoeken gedurende een periode van 3 jaar op projectmatige basis het vermogen en/of inkomsten van onze klanten in het buitenland door alle bijstandsgerechtigden te benaderen met de vraag ons te informeren over eventueel eigen vermogen en bij vermoedens deze actief te toetsen. Bij twijfel worden vervolgonderzoeken ingesteld in samenwerking met het Internationaal Bureau Fraude-informatie (IBF).

Uitvoering in 2022:
De afgelopen drie jaar hebben we de personen met een bijstandsuitkering gevraagd naar hun eventuele vermogen en/of inkomsten, in en uit het buitenland. Hierbij is in voorkomende gevallen samen gewerkt met het Internationaal Bureau Fraude -informatie (IBF) van het UWV. Afgelopen jaar hebben we 50 personen aangeleverd bij het IBF. Uit de door hen gedane onderzoeken in landen zoals Dominicaanse Republiek, Suriname, Turkije, Bulgarije en 6 andere landen is  bij 3 personen geconstateerd dat er sprake kan zijn van bezit van onroerend goed in het buitenland. De gegevens worden verder onderzocht om vast te stellen of er sprake is van misbruik dan wel oneigenlijk gebruik van de bijstand.

7. Tegenprestatie naar vermogen
We benutten alle mogelijkheden en instrumenten in de Participatiewet actief om uitkeringsgerechtigden te activeren om de kans op werk te vergroten. Voorop staat betaald werk bij een reguliere werkgever. Daarom zetten wij, onder voorwaarde van maatwerk gericht op de persoonlijke ontwikkeling van de bijstandsgerechtigde, ook de onbeloonde maatschappelijke tegenprestatie actief in bij het verstrekken van bijstandsuitkeringen. Hierbij is het van belang dat iemand eerst zelf aangeeft wat hij/zij wil leren tijdens de tegenprestatie.

Uitvoering in 2022:
In september 2020 heeft de gemeenteraad de Verordening maatschappelijk nuttige tegenprestatie vastgesteld.
Wij hebben sinds de implementatie in 2021 ruim 1.200 inwoners gesproken over het verrichten van een maatschappelijk nuttige activiteit. Het totaal aantal inwoners dat over 2022 een activiteit verricht bedraagt ruim 700. Een inwoner verricht de tegenprestatie voor maximaal 20 uur per week. De meeste activiteiten vinden plaats bij organisaties als sportclubs, buurthuizen en zorginstellingen. Na maximaal 44 weken wordt de tegenprestatie opnieuw beoordeeld. Bij de herbeoordeling wordt gekeken of de activiteit van de inwoner heeft bijgedragen aan de ontwikkeling en of een volgende stap richting bemiddeling naar werk kan worden gemaakt.

8. Minimabeleid ondersteunend bij aan het werk gaan
Het doel is dat het minimabeleid ondersteunend is bij aan het werk gaan. Randvoorwaarde daarbij is dat het minimabeleid taakstellend is. Na eerdere aanpassingen in de collectieve zorgverzekering en de individuele inkomenstoeslag, de bijzondere bijstand en bij ‘Almelo doet mee’, is er in 2021 een wasservice ingevoerd en zijn er aanpassingen gedaan in de kinderopvang op grond van een sociaal medische indicatie. In tegenstelling tot de vorige wijzigingen zal daardoor het beroep op de bijzondere bijstand stijgen. Echter we verwachten meer dan deze stijging te kunnen besparen op de uitgaven WMO en Jeugdwet. Er blijven risico’s voor stijgende uitgaven bijzondere bijstand, door met name de moeilijk te beheersen kosten van bewindvoering en effecten als gevolg van de Coronacrisis.

Uitvoering in 2022:
In 2022 zijn we met de uitgaven voor de minimaregelingen binnen het taakstellende budget gebleven. Dit hebben we bereikt zonder daarvoor wijzigingen in het beleid door te voeren. Een en ander is met name het gevolg van minder uitgaven aan bijzondere bijstand dan vooraf gedacht.

Voor hoofddoel II "Almelo en haar subregio kent een krachtige, groeiende economie" voeren we de volgende projecten en activiteiten uit:

  1. Bevorderen vestigingsklimaat ondernemers

Een goed vestigingsklimaat bestaat vooral uit goede bereikbaarheid, logistiek en beschikbaar arbeidskapitaal. Dus dat zijn ook in 2022 belangrijke aandachtspunten. Een vlotte toegang tot het bedrijf en het aan- en afvoeren van goederen is cruciaal. Zaken die in 2021 op het programma stonden zijn in 2022 in volle gang of worden opgestart, namelijk;

  • De Aanpassing van het kanaal naar klasse VA, de aanpassing kade Buitenhaven.
  • Top 3 logistieke hotspot: Regionale samenwerking via Regionaal havenbedrijf Twente en Twents Huis van de Logistiek.
  • Verbeteren hoofdinfrastructuur. De gemeenteraad stelde bij begroting in november 2019 middelen beschikbaar voor impuls infrastructuur 2021-2024. Komende jaren zullen hieruit o.a. H. Roland Holstlaan en Van Rechteren Limpurgsingel worden aangepast. Doel: betere doorstroming op deze wegen, zodat bedrijfsterreinen en binnenstad beter bereikbaar worden.
  • Aandacht voor parkeerknelpunten op bedrijventerreinen, zowel voor personenwagens als ook het vrachtverkeer. Zie ook het onderwerp bedrijventerreinen.
  • De dienstverlening van het ondernemersloket

Uitvoering in 2022:
De aanpassing van het kanaal is een meerjarenproject. In 2022 is Rijkswaterstaat er druk mee aan de slag, de werkzaamheden worden in 2023 vervolgd. De draaicirkel bij XL is in 2022 aangelegd, zodat de beroepsvaart niet verder hoeft te varen voor een keermanoeuvre. De aanpassing van de kade op Buitenhaven is in 2022 voorbereid. In week 9 van 2023 starten de bouwactiviteiten.
De aanpassingen aan het gemeentelijk wegennet zijn ook in 2022 doorgevoerd. De toegangswegen Henriette Roland Holstlaan en de van Rechteren Limpurgsingel zijn gereconstrueerd. Op Twentepoort Oost zijn 15 parkeerplaatsen aangelegd om de parkeernood te ledigen. Ze zijn direct vol in gebruik.

  1. Ondernemersdienstverlening verbeteren

In 2022 wordt verder ingezet op zichtbaarheid en verbinden. De dienstverlening van het ondernemersloket wordt middels de inzet van social media, berichtgeving en activiteiten nog meer zichtbaar waardoor ondernemers het ondernemersloket goed weten te vinden. Middels netwerk/informatiebijeenkomsten worden ondernemers met elkaar en met de gemeente in brede zin in contact gebracht.

Vanwege de toenemende spanning op de arbeidsmarkt, zal het ondernemersloket zich opwerpen als logische partner voor de werkgevers. Wij zetten in op het matchen van vraag en aanbod middels SROI en reguliere plaatsing.

Ervan uitgaande dat in 2022 de coronamaatregelen zijn opgeheven, intensiveren de accountmanagers EZ het contact met het bedrijfsleven middels bedrijfsbezoeken. Kernboodschap hierbij is dat de gemeente Almelo haar ondernemers waardeert en waar mogelijk het ondernemerschap faciliteert.

Uitvoering in 2022:
Vanuit het Ondernemersloket is ingezet op verbinding met ondernemers. Daarvoor hebben bijvoorbeeld de accountmanagers economische zaken 210 ondernemers bezocht. Ook hebben zij samen met werkgeversadviseurs bedrijven bezocht om de inzet van inwoners met afstand op de arbeidsmarkt onder de aandacht te brengen. Daarnaast zijn in 2022 op basis van SROI 106 kandidaten geplaatst op Almelose contracten (bedrijven). Ook zijn er 6 online banenmarkten georganiseerd om werkgevers en kandidaten te matchen.

Met het organiseren van 6 netwerkbijeenkomsten heeft het Ondernemersloket bedrijven met elkaar in contact gebracht en het contact met de gemeente Almelo versterkt. Met themabijeenkomsten hebben we startende ondernemers en op circulaire economie gerichte bedrijven gesproken. Het 1 e kunststofpodium voor kunststof producerende bedrijven in Almelo was een succes, waarmee mooie contacten zijn gelegd in deze voor Almelo belangrijke sector. 

In 2022 is de nieuwsbrief van het Ondernemersloket gelanceerd. Inmiddels bereiken we elk kwartaal 1.600 ondernemers met ondernemers gerelateerd nieuws. De gemeente Almelo is hierdoor zichtbaarder geworden voor ondernemers.

Ook is in 2022 de Ondernemerspeiling uitgevoerd. Dit heeft waardevolle input opgeleverd om het Ondernemersloket in 2023 en verder door te ontwikkelen en de dienstverlening van de gemeente Almelo te verbeteren.

  1. Bedrijventerreinen

Almelo is erg in trek bij het bedrijfsleven. De vraag naar bedrijfsgrond overstijgt het beschikbare aanbod in Almelo en in de regio. De focus ligt in 2022 op de verdere uitwerking en uitvoering van het XL-2 businesspark. Het rapport Grootschalige Kavels toont de marktbehoefte op de beoogde locatie aan. Almelo vervult een voortrekkersrol en werkt een ruimtelijke plan met ruimtelijke kaders uit en stemt deze in 2022 af met de regiogemeenten en Provincie Overijssel. Deel van het plan is ook de mogelijke exploitatievorm.

Daarnaast zetten we in op revitalisering en verduurzaming van onze huidige bedrijventerreinen. Hierbij sluiten we aan op provinciaal beleid en subsidiemogelijkheden. Na besluitvorming (in de tweede helft van 2021) over een plan van aanpak, richten we ons op de uitvoering. Samenwerking met én door het bedrijfsleven is noodzakelijk. We zetten in op een krachtenbundeling van het bedrijfsleven op de bedrijventerreinen. Bij voorkeur in de vorm van een BedrijvenInvesteringsZone, of een andere vorm waar de voorkeur bij het bedrijfsleven naar uit gaat.

Uitvoering in 2022:
Businesspark Xl-2
We hebben een kadernotitie opgesteld waaruit blijkt dat er perspectief is voor een regionaal bedrijventerrein voor grootschalige kavels. In de kadernotitie zijn we ingegaan op de economische impact van XL Businesspark 2, de gebiedsontsluiting, milieu gerelateerde aspecten (stikstof, water, ecologische eigenschappen van het gebied) en de financiële consequenties. Het doel is om 75 hectare netto te ontwikkelen voor bedrijven met een behoefte aan grootschalige kavels. Uitgangspunt is 75% van het gebied voor Hightech- maakindustrie en 25% voor Transport en Logistiek aan de zijde van het Twentekanaal. Op het beoogde gebied is de Wet Voorkeursrecht gemeenten gevestigd. Het gebied XL Businesspark 2 wordt in het oosten begrensd door het Twentekanaal grenzend aan XL Businesspark 1, in het zuiden door “De Doorbraak”, in het westen door de gemeentegrens met Wierden en in het noorden door de A35. Het gebied van de verkeersontsluiting XL Businesspark 2 betreft de driehoek: A35/N36/Twentekanaal.
Er is besloten tot het starten van de definitiefase als volgende stap in het tot ontwikkeling brengen van XL Businessplan 2. Hiervoor heeft de gemeenteraad op 1 november een aanvullend voorbereidingskrediet van 1,4 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de planvorming dat moet leiden tot het ter besluitvorming aanbieden van een Omgevingsplan in 2024.

Lokale behoefte aan bedrijventerreinen
Bureau Stec heeft met het rapport ‘Marktperspectief bedrijventerreinen’ in 2022 vastgesteld dat er tot 2035 behoefte is aan 41 – 48 hectare uitbreidingsvraag van Almelose bedrijven. Een deel van deze vraag is afkomstig van de industriële sector en de logistiek en groothandel en kan -indien passend qua omvang en profiel – wellicht terecht op Businesspark XL-2. Daarnaast gaan we in 2023 op zoek naar uitbreidingslocaties. Deze vraag betrekken we bij de verstedelijkingsopgave zoals benoemd wordt in onze Omgevingsvisie, de Ontwikkelagenda stadsvisie en de Ruimtelijke Programmatische Visie.

Regionale programmeringsafspraken
In 2022 is in opdracht van Provincie Overijssel door Stec een provinciaal programmeringsonderzoek gestart.  De Twentse gemeenten en de provincie Overijssel maken programmeringsafspraken voor de ontwikkeling van bedrijventerreinen. Het onderzoek leidt tot programmeringsafspraken voor de  periode 2023 – 2026. Met als doel de regionale economische ambities te realiseren in combinatie met een zorgvuldig en duurzaam gebruik van de beschikbare ruimte in de regio.
Een onderdeel van het onderzoek is een vraagprognose voor de uitbreidingsvraag in heel Twente. Met een onderscheid in vraag naar kleinschalige – en grootschalige kavels. De (concept) cijfers wijzen op een grote vraag naar zowel kleinschalige en grootschalige kavels. Wat betreft de grootschalige vraag  een behoefte waar met Businesspark XL-2 in kan worden voorzien. Over de profilering en overige kwalitatieve invulling gaan we in overleg met de Twentse gemeenten en Provincie Overijssel.

Samenwerking bedrijventerreinen
Wij hebben in november 2021 besloten om de samenwerking op onze bedrijventerreinen te bevorderen. Bij voorkeur via een Bedrijven Investeringszone (BIZ), maar ook ondernemersverenigingen of stichtingen vinden wij geschikt.
Mede door onze ondersteuning is op het terrein Bornsestraat een BIZ van start gegaan. Op de Turfkade is een ondernemersvereniging opgericht. Verder werkten we in 2022 aan een BIZ op Bedrijvenpark Twente, met een doorloop in 2023..
De samenwerking heeft veel voordelen, zoals een gezamenlijk energie-inkoop, afvalinzameling, veiligheid en toezicht en verduurzamingsvraagstukken. En bovenal dat men elkaar op vriendschappelijke voet kent en afweet van elkaars business.

  1. Verbeteren vestigingsklimaat voor (potentiële) werknemers van bedrijven: Almelo the place to be!

Voor werknemers van bedrijven zijn we een levendige, aantrekkelijke stad. We faciliteren partijen die werken aan een levendig Almelo:

  • Stichting Almelo Promotie, Inzet op evenementen en stadspromotie.
  • Initiatieven op Waterboulevard zoals Stichting Almelose Platbodems, bruidsboot en B&B op water

Stichting Almelo Promotie (SAP) voert voor de gemeente Almelo tal van promotionele activiteiten uit, is verantwoordelijk voor het verstrekken van financiële bijdragen voor evenementen en ondersteuning hiervan. Daarnaast functioneert het als verbindend platform voor alle partijen die een positieve bijdrage willen leveren aan het imago van Almelo als aantrekkelijke stad om te wonen, werken en recreëren.
Op basis van een evaluatie wordt in 2022 (nog) meer de focus gelegd op het profiel van de stad: logistiek, (high)tech en water. Daarnaast is ervoor gekozen om meer budget vrij te maken voor promotionele activiteiten.

Het visiedocument Almelo Waterstad en de bijbehorende economische impactanalyse tonen aan dat Almelo de potentie heeft om dé waterstad van Twente te worden. Nadat in 2021 al nieuwe regelgeving van kracht is geworden die betrekking heeft op het gebruik van de Waterboulevard, wordt in 2022 de motie ‘Versterken groen en blauw in Almelo’ verder uitgewerkt. Samen met externe partners, waaronder het waterschap en de provincie, worden de mogelijkheden en kansen verkend voor het bevaarbaar maken van het Almelo-Nordhornkanaal. De resultaten van deze verkenning worden zodra consensus is bereikt vertaald naar een (investerings)voorstel dat aan de raad ter besluitvorming wordt voorgelegd.

Uitvoering in 2022:
Stichting Almelo Promotie
Wij hebben Stichting Almelo Promotie in 2022 600.000 euro subsidie verleend. Met deze subsidie worden evenementen financieel en met diensten ondersteund. Verder zorgt de stichting voor het promoten en profileren van Almelo.
Na twee coronajaren is de stichting in staat geweest te voldoen aan de prestatieafspraken die conform de systematiek van de maatschappelijke vraag met hen zijn gemaakt. Daarnaast heeft ze een bijdrage geleverd aan de promotie van de voorstelling Van Katoen en Water – Almelo een slordige 600 jaar en ijsbaan in de Havenkom in december.

Almelo Waterstad
Afgelopen jaar is de samenwerking met het Waterschap Vechtstromen en de Provincie Overijssel meer structureel vorm gegeven middels een werkgroep en stuurgroep. Daarin zijn de mogelijkheden onderzocht voor het bevaarbaar maken van het Almelo-Nordhornkanaal met als uitkomst dat de focus voor de kortere termijn vooral zal liggen op het eerste gedeelte (tot aan het Banisgemaal). In de verdere uitwerking hiervan sluiten we aan op de visie en planvorming voor de spoorzone, want onze groene en waterrijke leefomgeving is van belang voor een gezond woonklimaat

Daarnaast is in 2022 hernieuwd kennis gemaakt met Nordhorn. Vanuit beide gemeenten bestaat de behoefte de samenwerking aan te gaan waarbij het thema ‘water’ centraal staat. Met name vanuit de vrijetijdseconomie biedt dit voor zowel Almelo en Nordhorn kansen, maar ook voor Tubbergen en Dinkelland. Ook andere thema’s als educatie, duurzaamheid en biodiversiteit komen hierin terug.

  1. Faciliteren van het MKB

Het MKB is onze banenmotor, de (stille) kracht van onze economie. Wij faciliteren via:

  • Het Ondernemersloket: zie hiervoor
  • Ons inkoopbeleid gericht op verbinding met lokale en regionale ondernemers: In 2021 zetten wij innovatieve en duurzame inkoopvraagstukken uit bij lokale en regionale ondernemers.
  • Het ROZ dat in samenwerking met het Ondernemersloket programma’s uitvoert voor startende ondernemers.

Uitvoering in 2022:
De Regionale Organisatie Zelfstandigen (ROZ) begeleidt en adviseert zowel mensen met plannen om een bedrijf te starten als pas gestarte ondernemers. In 2022 is met 63 potentiële starters een intakegesprek gevoerd. Hiervan zijn 16 mensen doorgestroomd naar het voorbereidingstraject op het starten van een bedrijf. Daarnaast zijn in 2022 6 gestarte ondernemers begeleid.
Naast de reguliere begeleiding van starters, zijn er in samenwerking met de ROZ groep twee netwerkbijeenkomsten georganiseerd voor startende ondernemers in Almelo.

Deze pagina is gebouwd op 10/30/2023 13:44:47 met de export van 10/30/2023 13:39:59